Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Halsfluss och graviditet- Är det farligt?

Skrivet av Jennie bf 20 sept
Har haft ont i halsen nu i två dagar. Inga andra symptom som snuvig hostig osv. Känner mig tung i huvudet och varm... Kan det vara halsfluss jag har dragit på mig? Är det farligt att ha? Är jättenojjig och jätterädd att något ska hända fostret har hört att infektioner kan sprida sig till fostret och ta död på det... Vet dock inte om halsfluss är en sådan...

Måste jag behandla den med antibiotika eller? Känner mig så larvig att ringa till vårdcentralen för lite ont i halsen...

Kram Jennie
Svar på tråden: Halsfluss och graviditet- Är det farligt?

tyvärr så måste du nog ringa

Skrivet av  förkylt
till din läkare eller vårdcentral (om du är orolig). Du kanske går och drar på något som är väldigt lättbehandlat. Det vore ju dumt att inte få behandling då. Och det är INTE farligt att ha halsfluss när man är gravid. Det finns jättebra mediciner. Och du vet ju inte ens om det är halsfluss. Jag har också haft ont i halsen i några dagar men det är på väg att gå över av sig själv, så jag har inte ringt.
lycka till. kom ihåg att graida kvinnor har varit förkylda genom alla tider.
Du kan nog vara lugn, men ring ändå för säkerhetsskull om du är orolig.
 

Om det är halsfluss

Skrivet av  Jejja
så bör du behandla den med antibiotika. Inte bara för att du är gravid, utan det bör alltid behandlas har jag fått höra av vårdpersonal.

Huruvida det är farligt eller ej kan jag inte svara på, men jag hade halsfluss när jag var (tidigt) gravid och det gick bra!

Det är lätt att ta ett halsprov så ring till vårdcentralen du.

 

måste behandlas

Skrivet av  tekla
Har själv lidit av halsfluss några gånger, och en gång gick jag inte till läkaren med det vilket resulterade i bronkit, lunginflammation och lungsäcksinfektion - och DET gör ONT... ska du dessutom ha en bebis snart vill du inte dras med den smärtan, som hänger kvar länge, och gärna kommer tillbaka snabbt så fort du blir förkyld