Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Föreliggande moderkaka-störtblödning v. 22

Skrivet av Linda med Tuva
Jag är idag i vecka 24+1, och är precis hemkommen från en två veckor lång vistelse på sjukhus. I vecka 22+2 började jag störtblöda (efter att ha små blött i tre veckor) och åkte in akut. Jag blev strängt sängliggande i 9 dagar, vilket var oerhört jobbigt.

Sedan min störtblödning började har tre läkare undersökt mig, och de känner sig nu ganska säkra på att jag har föreliggande moderkaka (de har tvekat mellan föreliggande moderkaka och avlossning).

Är det någon mer som börjat blöda pga föreliggande moderkaka så tidigt i graviditeten? Vet någon vad jag har att vänta mig? Är det risk att jag börjar böda så pass mycket igen att de måste ta ut barnet i förtid?

Känner mig väldigt orolig. När jag kom in trodde jag att jag skulle förlora barnet. Läkarna sa att det hängde på om det slutade blöda. Lyckosamt nog slutade den värsta blödningen efter några dagar.

Finns det någon som kan ge mig lite svar och lugn? Ska jag behöva vara livrädd att hitta blod varje gång jag går på toaletten de resterande (förhoppningsvis) 4 månaderna? Orkar inte vara rädd längre!
Svar på tråden: Föreliggande moderkaka-störtblödning v. 22

Hej Linda!

Skrivet av  Nikki
Vad ledsen jag blir att du måste gå igenom detta! Om jag inte minns fel så kan det mycket väl gå riktigt bra MEN att det är viktigt att följa läkarens råd noga! INTE ta hand om Tuva och bara vila och tänka på dig själv och bebisen i magen och INTE få dåligt samvete för det. Det är du och bebisen som är viktigast nu, de andra kommer att få sin tid!

Håller tummarna så hårt jag kan för att allt blir bra!

Kram

Nikki
 

Kram!

Skrivet av  Susanne med Douglas -03 + bf 20/1
Hej Linda!
Åh, så ledsen jag blir när jag läser att du haft/har det så jobbigt! Vet tyvärr inget om föreliggande moderkaka eller störtblödningar av andra orsaker. Hoppas innerligt att du ska slippa behöva gå runt och oroa dig hela tiden för tillräckligt med oro finns ju ändå. Lova att ta det lugnt och ta hand om dig själv! Förstår att det är svårt med Tuva, men lova mig det! Låt alla skämma bort dig nu så att du slipper tillbringa julen på 44:an!
Tänker på dig och håller alla tummar och tår för att allt går bra och att bebisen stannar så länge som möjligt!!!
Kram Susanne
 

Hej Susanne!

Skrivet av  Nikki
Vad kul att du har en inneboendes i magen!!!

Grattis och lycka till

Nikki
 

Tack!

Skrivet av  Susanne med Douglas -03 + bf 20/1
Hej Nikki!
Tack för grattiset och lyckoönskningen!
Det har varit en del komplikationer även den här gången så jag har inte "ropat" ut att Douglas ska bli storebror. Börjar bli nervöst nu. Allt känns så nytt trots att vi redan har ett barn.
Kram och God Jul på dig!
Susanne
 

Hej Nikki och Susanne!

Skrivet av  Linda med Tuva
Tack för tummarna!

Jo, jag tar det lugnt här hemma. Jerry låter mig knappt göra någonting, så jag blir riktigt bortskämd.

För tillfället räknar jag dagarna. När jag vaknar på morgnarna uppdaterar jag direkt mig själv om vilken dag jag är i. Idag är jag i 24+5. Mitt första mål är att åtminstone vara i v.25+0, för då har jag fått veta att de har ganska goda möjligheter att rädda ett tidigt fött barn till ett bra liv. Nästa mål blir 28+0, för då är chanserna ännu bättre att de klarar sig utan komplikationer.

Det är stressande att inte ha koll på läget. Jag hoppas innerligt att moderkakan flyttar på sig, för det kan den visst göra. Jag ska på UL den 4/1 för att se hur den ligger då. Håll tummarna för mig då också, är ni snälla.

Många kramar
 

Totalt föreliggande moderkaka ...

Skrivet av  Mia
...hade jag min första graviditet.Hade ingen stor blödning, men väl några små. Var också inlagd en period. Sonen, snart 4 år, togs med planerat snitt i v 36+0. Anledningen till denna tidiga vecka var att de var så rädda att något skulle hända, blödningsrisken är ju stor och förlossningen får inte sätta igång om moderkakan är totalt föreliggande. Allt gick bra, sonen är underbar! Dock, ta det försiktigt. Livmodern är töjbar, men det är inte moderkakan. Därför är den extra känslig om den ligger helt fel, och om moderkakan skadas ordentligt så är det bråttom till sjukhuset och akutsnitt som gäller. Jag fick förmaningar om att inte vara ensam hemma och alltid vara beredd på att åka in. Det gick bra för oss, lyssna på de råd du får från läkare och övriga så går det nog jätte bra! Lycka till!
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  Linda med Tuva
Det är så skönt att höra att det faktiskt kan gå bra.

För tillfället är även min moderkaka totalt föreliggande, men än håller jag fast vid hoppet att den ska flytta på sig. Vet du hur stor chansen är att den flyttar på sig?

Tack igen för ditt svar!



 

Artiklar från Familjeliv