Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mamma J: om ljumskbråck!!!

Skrivet av dotson
Såg längre ner att du hade ljumskbråck. Var själv hos läkaren igår för att kolla upp en knöl som sitter precis vid bikinilinjen på höger sida. Läkaren konstaterade bråck. Min är inte så stor men jag ser svullen ut om man jämför med andra sidan. Försvann ditt direkt efter förlossningen? Gjorde du något för att lindra det under tiden? Jag har inte jätteont med det känns, speciellt när troskanten skaver emot. Är i vecka 31.
Svar på tråden: Mamma J: om ljumskbråck!!!

Inte mamma J, men vill ändå svara

Skrivet av  Skruttis bf 28/8
Hej, jag har två barn.
Med bägge uppkom mitt ljumskbråck i månad 5 ca. Efter förslossningen blev det mycket bättre i ca 4-5 månder, sedan började det göra ont igen. Under andra förlossningen ville jag föda på förlossningspall, men det gick inte då trycket på bråcket var enormt.
Skulle jag uppskatta smärtan under de sista 2 h av värkarbetet så var nog bråckontet 40% av smärtan, (jag tog inte någon smärtlindring).
Nu är jag gravid igen och fasar för det onda som skall komma med bråcket. Det går att operera, men jag drar mig för det, nu blev jag oplanerat gravid så nu hinns ingen operation med...
Jag höll mest in bråcket med ena handen, sedan försökte jag att inte stå länge, typ 4 minuter är länge...

Inte vet jag om du blev något klokare av mitt svammel, men kommer du på någon lindring, så tipsa gärna =)
Lycka till med din bebbe o hoppas att jag inte har skrämt upp dig!

Skruttis bf 28/8
 

Och varför kan du inte operera?

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
Jag opererade mitt navelbråck (ärrbråck orsakat av titthålskirurgi, det hade inte läkt ihop bra) när jag var gravid med min yngsta. Jag gick till läkaren när jag insåg att jag var gravid och att jag inte pallade med mitt bråck längre, fick remiss till kirurgen och hamnade i prioriterad kö så jag var väl i v 12 ungefär när jag opererades. Det var ju tvunget att läka ihop lite innan magen började växa...

Det gick alldeles utmärkt i alla fall. Jag fick ryggmärgsbedövning och lugnande eftersom det var det som skulle ge minst fosterpåverkan, kirurgen hade kommit fram till det i samråd med anastesiläkaren, men om jag inte hade vågat det så skulle det ha gått att söva också.

Min mage läkte bra och lillpluttan kom ut precis som hon skulle i maj året därpå. Hon är nu 19 månader gammal och helt perfekt. :)

Jag tycker att du ska gå till din husläkare och be om en remiss till kirurgen och få ditt bråck fixat så snart som möjligt så att du kan föda utan problem med bråcket. Det kommer gå fint ska du se.
 

Tänkte inte på det...

Skrivet av  Skruttis bf 28/8
När jag var gravid med barnen så fick jag höra att jag måste vänta till dess barnen var födda. Ljumskbråcket sitter ganska långt ner, så det kanske inte gick att operera när magen hade börjat växa så mycket.
Nu är ju denna grav. ny, så det är klart att det kanske går att op, nu. Jag hade inte tänkt på det.
Sen måste jag nog erkänna att jag är livrädd för op. Så jag har nog skjutit upp detta oxå. Hade ju inte räknat med en till grav. Tack för ditt svar, jag får nog ta mig en funderare till...
 

Gå NU till husläkaren

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
Ju längre du väntar (och ju större magen växer), ju mindre chans är det att du får din operation, och som det lät så var det väldigt plågsamt för dig. Eftersom du är gravid så lär du bli högprioriterad så att det fixas innan magen växer till.
Jag var också skraj inför OP, det är bara normalt, men man är starkare än man tror. :)
 

Tack båda!

Skrivet av  dotson
Det verkar vara vanligare än vad jag trodde med bråck. Trodde att jag var ensam om detta och har nästan känt mig lite äcklad av bråcket. Mitt sitter ju i ljumsken och eftersom jag bara har 9 veckor kvar till bf är det svårt att operera då magen är ivägen. Men om jag får akut ont så måste jag åka in. Förhoppningsvis blir det inte värre än att jag står ut. Kan dock tänka mig att det gör ont när jag ska krysta. Ska se till att få rejäl bedövning denna gång.
Idag har jag tagit det lugnt och inte gått så mycket så då har jag inte känt av det så mycket. Märker också skillnad om jag använder stödstrumpor så det är ett tips. Sedan sitter ju troskanten emot och skvaver. Funderar på att sätta något mjukt tyg emellan, vet ännu inte hur.
 

Har inte varit inne...tur att andra svarat...

Skrivet av  Mamma J
Jag lindrade inte mitt ljumskbrock annat än att vila...ligga/sitta...och det smärtade egentligen bara när jag reste mig upp...och då fick jag andas lite lugnt innan smärtorna "satte sig" igen...
Har ganska hög smärttröskel...
Kände inte av det alls speciellt under förlossningen...men alla ljumskbråck är ju så olika...men mina var väldigt lika...fast ändå trodde jag att det nog var foglossning andra gången innan bullen visade sig...och det var tidigt...3-4 månaden tror jag. Jag frågade barnmorskan om jag borde operera mig innan en ev. tredje graviditet, men det ansåg man inte, för alla graviditeter var olika och kanske skulle tredje barnet ligga på ett annorlunda sätt...men jag tvivlar jag...
Kommer inte ihåg att det skavde mot kläder och så, men man förtränger ju...var trots allt sjukskriven helt...så visst måste det ha påverkat mig...
Är du redan i vecka 31 så går det nog rätt bra ändå för dig...
Ja mitt försvann båda gångerna innan jag hann hem från BB, antingen samma dag eller dagen efter-minns inte så noga...kom på efter ett tag att: Ja just ja-när försvann det? Glömde som bort att tänka på bråcket i villervallan efter förlossningen...
Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv