Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om sammandragningar/livmodertappen

Skrivet av Laila med Ellen BF 050517
Jag går nu in i v.22 och har under flera veckor haft sammandragningar när jag anstränger mig lite, t ex går kortare promenad. I dag kände jag hur sammandragningarna började kännas mer "obehagliga", det liksom trycker på och jag känner ett tryck neråt. Jag kände på min livmodertapp och den var väldigt "sladdri" (om man kan säga så...). Jag vet att man inte ska vara och pilla på tappen själv, men jag kände bara att jag var tvungen eftersom jag känner som en molande värk där - precis som när mensen sätter igång. Den kändes inte alls som tidigare, men jag har i och för sig aldrig känt på den så här långt in i graviditeten. Blev ändå tveksam till att den ska vara så mjuk så här tidigt. Är det någon som vet om det är normalt? Imorgon bitti ska jag ringa till min barnmorska och höra vad hon tror. Jag är så rädd att allt ska sätta igång för tidigt.

Svar på tråden: Fråga om sammandragningar/livmodertappen

Ring...

Skrivet av  Hanna bf 1/4
du och fråga så får du rätt svar. Tror att livmodertappen kan vara mjukare när man är omföderska. Min är det...
Men har man sammandragningar som är regelbunda eler gör ont ska man alltid ringa och höra på förlossingen. Bättre att kolla en gång förmycket en för lite.
Kram