Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

??Liten undran??

Skrivet av Annifey
Hittade den här gruppen idag och blev lite förvånad när jag ser att rör fortfarande opereras in. Var själv öronbarn och har kraftigt nedsatt hörsel efter 12 operationer, min bror är döv på sitt högra öra efter 15 op då trumhinnan har för mycket ärrbildning. Är det någon som vet om ingreppet har förändrats sedan 80-talet eller om det är samma som då. När min nedsättning upptäcktes sa min läkare att "-ja det är ju tur att sådant här inte görs längre". Jag vill inte skrämma upp någon. Jag är bara nyfiken då jag trodde att rör i öronen var ett passerat stadium inom läkekonsten.
Svar på tråden: ??Liten undran??

hörde samma sak

Skrivet av  olga
från våran läkare, att rören kan hoppa ut och sen opererar man in igen och så håller man på, han såg många barn med trasiga trumhinnor, så vi avstår.
 

Vad har vi för val?

Skrivet av  Åsa
Elsa har öronifnlammationer stup i kvarten. När vi satte in rör sa läkaren att Elsas örongångar var fulla med vätska som det hade börjat växa vävnad i - en tjock smet alltså. Elsas trumhinnor värker sönder jämt och ständigt. De tror att hennes hörsel har varit nedsatt 80% p g a vätskan i örongångarna. Tyvärr finns ingen annan råd än att prova rör i öronen. Annars blir Elsas hörsel definitivt påverkad av ärrbildningen efter söndervärkta trumhinnor.
 

Bättre hörsel med rör.

Skrivet av  Pernilla
Min dotter fick sina rör i fredags, samt att man tog bort en stor körtel bakom näsan. Hon hörde nästan ingenting innan operationen,det kändes som att man fick höja rösten så mycket för att hon skulle höra att man skrek åt henne. Hennes problem var att hon efter varje förkylning fick kvarstående vätska bakom trumhinnan. Det har påverkat hennes tal hon blev delvis isolerad på dagis även om personalen har varit underbar i att försöka hjälpa henne. Att ständigt gå med vätska bakom öronen kan i värsta fall leda till bakteriella infektioner som kan ge skador på höselbenen. Så i dessa fall förstår jag faktiskt inte vad som skulle vara allternativet.
 

Klart bättre hörsel

Skrivet av  Pernilla B
Vår dotter fick rör okt -00. I förra veckan var vi på efterkontroll. Rören satt bra och hörseltestet gav kanonresultat! Hon reagerade som hon skulle på både Boel-klockor och viskningar. Dock si och så med de olika ljuden ut högtalarna. Hörcentral-tanten sa att dottern definitivt hör. Har hon en hörselskada är den så liten att den inte är mätbar förrän hon blir äldre. Innan rör var hon mer eller mindre halvdöv. 2 mån efter op. sa hon mamma, hennes första ord någonsin.
 

Artiklar från Familjeliv