Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

NI SOM HAR ÖRON BARN..SNÄLLA HJÄLP MEJ..LÅNGT

Skrivet av eva-lena.89.95.97/98.simon30/10-01
JA HÅLLER PÅ O BLI GALEN,SIMON ÄR INNE PÅ SIN 8,,PC RUNDA,,8GÅNGER HAR HAN HAFT ONT I ÖRONEN SEDAN NOV,,O BARA PC,,HELA TIDEN..HAN FICK SISTA UTAV SPEKTAMOX(TROR JA DEN HETER)I TISDAS,,,I ONSDAS BÖRJADE HAN DRA SIG I ÖRONEN JA SA TILL HAN ATT NU SIMON ÄR DET BRA,,I TORSDAS VAR HAN PÅ DAGIS SOM VANLIGT,OH NÄR JA KOM SÅ VAR HAN ILLRÖD I HELA ANSIKTET O DROG SIG I ÖRONEN...NÄ SA JA NU ÄR DET BRA.FREDAG,,VAR HOS LÄKAREN..JA SA HON,,VI FÅR ALLT GE SIMON MERA PC..SÅ NU HAR HAN FÅTT ERY-MAX 10DAGAR,,O JA FRÅGA DOM OM DETTTA VAR NORMALT,,JADÅ SÄGER HON ,,OJA FRÅGADE OM DOM INTE KUNDE KOLLA IFALL DET LIGGER VÄTSKA BAKOM ÖRONEN..NÄ DET ÄR ALDELS FÖR TIDIGT FÖR O KOLLA..VI FÅR KOLLA DET I SOMMAR OM HAN FF HAR ONT DÅ I SINA ÖRON,,NU TILL FRÅGAN ÄR DETTTA NORMALT,,KAN DOM INTE SÄTTA RÖR NU SÅ HAN SLIPPER DENNA PC VAR O VARANNAN V..KRMAIZAR TILL ER ALLLA...HOPPAS PÅ SVAR..KRAM
Svar på tråden: NI SOM HAR ÖRON BARN..SNÄLLA HJÄLP MEJ..LÅNGT

På mina barn....

Skrivet av  Ka
...har de kunnat titta efter vätska bakom trummhinnan betydligt tidigare än det svar du fått.

Rutinkontroll efter öroninflammation hos den läkaren vi gått till är ca 2 mån efter inflammationen, men det går att kolla tidigare om man vill. Gör man det måste man dock kanske kolla två gånger för att vara på den säkra sidan.

Det är svårt att hitta bra läkare. Går du hos en riktig ÖNH läkare?

Jag har en väninna som gick på antingen Danderyds eller KS öronmottagning (kommer inte ihåg vilken). Hon hade liknande problem med sin dotter som du har med din son.

När hon bytte till en privat ÖNH läkare fick hon direkt rätt behandling. Alla återkommande öroninflammationer försvann direkt.

Lycka till!!!!

Kontroll

Skrivet av  Annis med öronbarn
Jag har varit till läkare med Johan 1-2 månader efter öroninflammationen. Fick i princip vänta in en dag med god hälsa, slängde mig på telefonen och sa att idag är han frisk och jag vill att ni tittar i hans öron. Och det fick vi :-)

Då upptäcktes att han hade vätska bakom öronen och han fick remiss till öron pga det. Vänta 4 månader på att få komma dit och två veckor efter besöket på öron opererades han. De ville göra det snabbt för läkaren gjorde bedömningen att min Johan inte kunde höra om man stod längre än tre meter ifrån honom. (Han var två år då och hade ett tal som påminde om dövas eftersom han nästan helt uteslöt konsonanter.)

Så anledningen till att han fick rör var främst vätskan. Naturligtvis har han blivit friskare efter också... 3-5 ggr har det runnit vätska ur öronen som har dränerats tack vare rören. Dessa gånger hade han säkert blivit sjuk annars, så rören har varit bra både för hörseln och hälsan.

När han opererades tog man dessutom bort körteln bakom näsan. Körteln var förstorad och kan vara ett säte för bakterier och täppa till örat som på så vis lättare blir inflammerat.

Kan tillägga att det kan vara vätska i öronen utan att barnet har ont, så man ska kolla ändå. Problemet kan ju vara att pricka in en frisk period när inflammationerna går i varandra som det gjorde för min lille kille också.

Ge dig inte!!!!

Skrivet av  Thea
Det var ungefär likadant med min son som också heter Simon, dom ville vänta till sommaren när värmen kommer för att det brukar "släppa" då..första gången vi blev tillsagda att vänta så gjorde vi tyvärr det...det släppte aldrig och nu har han satt in rör för 5:e (!) gången stackarn..Han fick pc men inget hjälpte , till slut så smög han och hämtade tops för att som han trodde dämpa " kliet" i öronen...Så bara ligg på, det är din sons rätt att slippa ha värk och att slippa höra som om det hade slagit lock för öronen för evigt!!
Jag håller tummarna för er.

Min pojk fick rör

Skrivet av  Andres mamma
Andre hade det precis som din son. Han fick sin första öroninflammation vid 9 mån. ålder (i dec.) och sedan hade han 10 st fram till början på maj.
I Juni fick han rör.
Jag har inte blivit speciellt bra behandlad av läkarna men tillslut gick jag till en privat barnläkare och han skickade remiss till öron och krävde att Andre skulle få förtur.
Jag väntade bara en månad medans många får vänta kanske 3 månader innan de får opereras.
Nu har han inte haft några öroninflammationer mer och är snart 4 år.
Däremot sätter sig förkylningen i luft vägarna istället och det var samma sak där,läkarna sa att det var lunginflammation 5 ggr och då gick jag till samma privta barnläkare som sa att han hade förkylnings astma och han fick bricanyl spaysern så nu får han inga mer "lunginflammationer"

Tips utan väntetid

Skrivet av  Elisa
En sak man kan göra omgående är att låna på biblioteket eller köpa Peter J D\'Adamos bok \'Ät rätt för din blodgrupp\'. Så kan man kolla om ens barn äter något som är olämpligt för dess blodgrupp. Det kan ställa till alla möjliga besvär i kroppen. Han har just med ett exempel om ett öronbarn.
Min dotter skulle kanske inte kallas öronbarn, men hade en hel del öroninflammationer som liten. Vi lade om kosten pga candidaöverväxt, men för hennes del sammanföll den med det som passar hennes blodgrupp. Sedan dess har hon inte hade besvär vare sig med öronen eller med candidan.

sjukt

Skrivet av  madiore
ta genast å ring till vårdcentralen å kräv en ny läkare..
Det har du rätt till.
Dåär jag bor skriver de alltid en remiss till öronkliniken där de kollar noga vad som e fel.
Det har du oxå rätt till

Nu för tiden gäller det att gapa till man får det man har rätt till.
Det gör jag.
Kram

Privatläkare!!!

Skrivet av  Thilde
Min son hann få 21 öi på ett år (kronisk öi var diagnosen) men fick inte rör i alla fall.
Vi gick till privatläkare som skickade remiss och tre veckor senare hade vi tid för rörinsättning.
Nu var läget lite speciellt eftersom man upptäckte en missbildning i hans högra öra som gav upphov till alla öi. Men privatläkare är definitivt att rekommendera!!!

hej

Skrivet av  annis
har haft det likadant med min son, till slut gick jag till en privat läkare och ha sa att den enda pencelinet som hjälper är kåvepelin. vi fick det och det hjälpte. nu har sonen inte haft öroninflammation på 8 månnader... peppar peppar ta i trä. och deet är ju inte bra att äta för mycket pencelin, till slut blir man ju imun.