Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äntligen... (+ frågor)

Skrivet av Linda & Adam 23/10-99
... ska vi få en remiss till öronkliniken för att kolla Adams öron och eventuellt sätta in rör. Nu de senaste veckorna har öroninflammationerna avlöst varandra. Han hinner knappt bli frisk från den ena innan han får en ny inflammation. Rätt så många öroninflammationer har det ju blivit vid det här laget! :-(

Ett par nyfikna frågor till er som har barn med rör i öronen. Hur många öroninflammationer hade de innan de fick rör insatta? Gick operationen bra? Blev det bättre när de fått rör?
Svar på tråden: Äntligen... (+ frågor)

Vår historia

Skrivet av  Jennie
Hej,

sonen fick sin första öroninflammation för ett år sedan och han var då 4 månader gammal.
Öroninflammationerna avlöste varandra och han hade sammanlagt 6 st på 3 månader (alla gångerna med sprucken trumhinna).
I juni förra året fick han rör och sedan dess har han inte haft en enda öroninflammation!

/ Jennie

Vad skönt...

Skrivet av  Linda & Adam 23/10-99
... att rören hjälpt så bra!

Adam har nu på mindre än fem veckors tid hunnit med 4 öroninflammationer (med sprucken trumhinna på samtliga), men sen har han haft ca 10 st innan dess också, så jag håller verkligen tummarna för att rör hjälper honom också. Det är ju så hemskt att se honom ha så ont i sina öron! :-(

Fick en "ny" son!!!

Skrivet av  öronbarn
Vi fick en ny son efter röroperationen! Toppenbra, allt gick bra. Grabben fick rör vid 2,5-3års ålder, då hade han haft, jag har tappat räkningen, men 15-20 öroninflammationer. Han hade 11 under sina första 15 månader! Jättejobbigt för den stackaren! Ofta dubbelsidig, och precis när pencillinen tog slut kom nästa. Fula ärrbildningar på trumhinnorna och dålig hörsel, mest på höger öra. Han hörde dåligt före rören. Musik/saga på radio/kassett var ofta väldigt högt. Trots det la han örat emot högtalaren för att höra som han sa. Då blev jag smått nervös och tänkte att han är nog snart döv den stackaren. Efter att rören sattes in log och skrattade han mycket mer, följde oss med blicken, reagerade för ljud på ett helt annat sätt. När vi kom hem och dagen efter skulle lyssna på musik stod volymen på samma som vanligt, men då rusar han ut ur rummet, håller händerna för öronen och skriker- nä nä nä!!!
Han hörde uppenbarligen mycket bättre! Vi fick en "ny" son, mycket mer social! Så mitt råd lyder, tveka inte! Det kan inte bli sämre med rör.

Vad bra att...

Skrivet av  Linda & Adam 23/10-99
... hans hörsel blev så mycket bättre! Just hörseln är jag nämligen också lite orolig för. Adam frågar hela tiden "vad sa du?" när man sagt något. Att säga något till honom när man inte är i samma rum är inte att tänka på. Och jag har märkt att han själv blivit mer högljudd och gärna höjer upp volymen på tv:n.