Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det någon som vet?

Skrivet av Anna-Carin
om man kan behöva rör i öronen fastän man inte har haft många öroninflamationer.
Min dotter, snart 5 år, har fått tid för hörselkontroll samt tid hos öronläkare. Anledningen är den att hon vid alla tillfällen vi gjort hörselkontroll på BVC så har hon varit röd i båda öronen. BVC sköterskan funderade på om det kan vara så att hon har vätska bakom trummhinnan, men borde hon inte få ont i öronen då?
Svar på tråden: Är det någon som vet?

Vätska bakom trumhinnan!

Skrivet av  Carina
Hej!

Min flicka är 6 1/2 år och hon var öronbarn när hon var liten. Nu för tiden så har vi problem med halsmandlar och polyper.

Vi var till ÖNH-mottagningen för en bedömning av en eventuell halsmandeloperation och då upptäcktes att hon har vätska bakom trumhinnan på höger sida.
Det läkaren sa var att hon förmodligen hör lite dåligt och att dom ska kolla upp det när hon kommer in för operation (om ca 6 månader). Om hon inte blir sjuk före såklart. Hon har inte ont men däremot så säger hon ganska ofta att det kliar i örat.

Bra att ni fått tid hos öronläkare. Jag tror inte att läkarna på Vårdcentralen kan se om det är vätska bakom trumhinnan utan det måste till en bättre utrustning vilket dom har på ÖNH.

Mina barn är båda öronbarn och har fått rör pga många öroninflammationer men jag tror om jag inte minns fel att det finns barn som fått rör pga dålig hörsel? Kanske av andra anledningar också?

Lycka till!

Carina

Tack så mycket för svaret

Skrivet av  Anna-Carin
Våran tjej har klagat på att hon hör lite dåligt på ena örat samt att hon ju har svårt med språket. Hon kan inte säga alla bokstäver och vår BVC sköterska trodde att om hon hade vätska bakom trumhinnan så kunde det göra att bokstäverna lät på ett annat sätt så att det kan vara därför hon har problem med språket.
Vi får väl se vad dom säger.,