Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har någon hört talas om att (långt)

Skrivet av Marie och Hugo 001205, Julia 970305
barnen bildar snor i hörselgången.

Det har nämligen mina barn enl. ÖNH (öron, näsa, hals)-läkaren.

Tydligen kan liknande snor som man har i näsan också bildas i öronen??!

Nu var det ju i höstas jag fick reda på att båda mina barn (Julia 6 år och Hugo 2 ½ år) hade just detta fenomen. Hade aldrig hört talas om att man kunde ha det.

Är det fler som har fått det förklarat att era barn har snor i näsan??

De var i allafall på kontroll för 1 ½ vecka sen och då bestämde läkaren att bägge barnen skulle få rör i öronen.

Hugo fick rör när han var 11 månade p.g.a öroninflammationer, det ena hade redan lossnat och det andra låg löst i örat. Så det var dags för nya p.g.a snoret och vaxbildningar.

Min tös, Julia, har haft nedsatt hörsel ett tag nu, fast hon har använt OTOVENT (ballong i näsan) och läkaren tyckte inte att det hade hjälp, så han bedömde att även hon skulle få rör i öronen för att kunna höra bättre.

Så 8 dagar senare fick vi en specialtid för bägge barnen. Det gick faktiskt riktigt bra och nu är det bara att hoppas att rören får vara kvar och göra det de ska.

Tack för att ni läst så långt.
Svar på tråden: Har någon hört talas om att (långt)

En fråga till ...

Skrivet av  Marie och Hugo 001205, Julia 970305
och naturligtvis menar jag snor i örat.

Nu till frågan.

Har eran läkare sagt till er att barnen måste ha öronproppar när de badar?

De restriktioner vi fick var att inte bada (huvudet under vattnet) förrän efter 1 vecka. Sen var det inget farlig att vara under vattnet, om det inte var så att öronen vätskade sig eller att barnet fick ont.

Har ni fått samma restriktioner??

Ej dyka!

Skrivet av  Carina
Hej!

De restriktioner vi har fått är att den första tiden efter operationen ska man undvika att få vatten i öronen överhuvudtaget. (1-2 veckor, kommer inte ihåg riktigt) Men därefter ska barnen inte dyka under vattnet och det förmodar jag att det beror på trycket som blir när man dyker!

Jag har två barn som båda har haft rör.

Det är vad som har gällt för oss!

Kram Carina