vatten och öi? |
|
Skrivet av | Anthea |
Hej! Har en tös på sex månader som precis haft sin första (??) öroninflammation. Hon har dock haft två förkylningar före denna sista och varje gång har det slutat på exakt samma sätt så vår läkare misstänker att det kanske var öi tidigare också även om vi var nere på vc så tidigt att de inte såg något fel i öronen. Jag läste i Barnaboken (Anna Wahlgren) att hon låtit sina nio barn alltid ha öronen under vattnet när hon badat dem och att hon tror att det är skälet till att ingen av dem nånsin haft öi. Men andra säger ju att det kan vara just bad som gör att de får öi. Vi går på babysim och vår tös älskar att bada både i bassäng och i badkar och doppar gärna huvudet. Vad ska man tro? Era erfarenheter?? |
|
Svar på tråden: vatten och öi? | |
|
|
Hej Anthea |
|
Skrivet av Anette m trean Oliver snart 6 | |
tycker inte du ska bada din bebis om hon har lätt att få öi. Det kan ju om inte annat komma in bakterier den vägen, som i sin tur ger inflammationen. Vi har ju problem med Olivers ena öra, och doktorn avrådde oss bestämt för bad. (även om han inte verkade så bra i övrigt, tror jag just på detta) | |
Vet inte om... |
|
Skrivet av Linda | |
... vattnet påverkar så mycket. Här har det oftast blivit öroninflammationer efter förkylningar, och det är oavsett om han badat eller ej. Har inte sett något samband mellan vatten i öronen efter bad och öi. | |
|
|
Öi och vatten |
|
Skrivet av Jennie | |
Hej, de läkare jag frågat då sonen haft öroninflammationer har sagt att det inte finns något samband mellan öi och vatten i öronen. Det är tex helt ok att bada även då man har öi så länge trumhinnan inte är sprucken. Det kan dock kännas obehagligt att dyka pga tryckförändringen. / Jennie |
|
Så här sa vår babysiminstruktör... |
|
Skrivet av Anthea | |
...som även är bvc-sköterska. Örat är skyddat så det är inte farligt att bada. Det ska även gå bra att dyka men hon tyckte att vi skulle vänta några veckor efter penicillinet. Har man däremot rör i öronen ska man vara mer försiktig och helst ha fetvadd i öronen. Så tydligen har det inget samband, inte enligt henne i alla fall. Men dotterns öi har kommit som amen i kyrkan direkt efter förkylningar så sambandet ligger nog snarare där. | |