Ny här... |
|
Skrivet av | Chiquita |
Hejsan Jag har en dotter på 4 år. Hon har varit sen med talet och det resulterade i att vi började undra om hon hörde dåligt. Hon har haft massa öroninflammationer. På BVC hörselkontroll visade resultatet att hon inte hörde så bra. Okej, tänkte jag, vatten i öronen, rör och allt blir bra. Fick vänta ca 3 månader på en tid hos örondoktorn. Fick genast agg mot honom. Min Snutta ville inte ligga ner utan sitta i mitt knä när läkaren skulle titta i öronen. Det fick hon inte, för han såg bättre om hon låg ner. Jag började prata med Snuttan om hur det skulle gå till när läkaren avbryter mig med orden: Nu får du komma och lägga dig, det är många som ska komma in här och kommer du inte nu får du få en ny tid. Givetvis slog min dotter bakut. Skäms för att berätta att jag höll fast henne, men jag ville inte vänta ytterligare tre månader. Efter detta var det dags för hörseltest. Tack och lov var det en go tjej som höll i det. Efter det fick vi vänta tills vi blev inkallade på nytt till läkaren. Han tittade på mig och sa: Ja, hon har ett konstruktionsfel i örat. Sen bara var han tyst och vi fick ställa frågor om hur trummhinnorna såg ut, vilket öra som hon hörde dåligt på, hur det andra örat fungerade osv. På vår fråga om vad som händer nu fick vi svaret att vi ska bli kallade till våren då ny kontroll ska ske. Så nu sitter vi här med tusen frågor surrande i skallen. Vill höra med er om vad som händer, vad det finns för tester osv osv. Ska sedan ringa till öron, kräva en ny läkare, men jag känner att jag vill ha lite kött på benen. Tacksam för era tankar och svar. |
|
Svar på tråden: Ny här... | |
|
|
Fy sjutton! |
|
Skrivet av Susanne med Douglas 030122 | |
Fy, vilken hemsk läkare ni fick träffa. Så får det ju inte gå till bara! Ska han skrämma din dotter så att hon kommer att tycka att det är obehagligt att gå till doktorn i fortsättningen? Tycket verkligen att ni ska kräva en ny läkare!!!! Tyvärr vet jag inte vad som kommer att hända er nu så jag har inga råd att ge. Blev bara så arg då jag läste hur läkaren behandlat er lilla dotter (och er). Fick ni veta på vilket sätt hon hade nersatt hörsel? Hur ni ska gå vidare? Vad som går att göra åt felet? Jag vet att man lätt bli handlingsförlamad och att frågorna kommer när man väl kommit hem och har man då blivit illa behandlad så är man ju inte speciellt sugen på att ringa upp läkaren och fråga. Nä, försök ni att få en annan läkare. Hoppas att ni får en lika go och underbar öronspeciallist som vi har till vår son. Kram |
|
Hejsan |
|
Skrivet av Chiquita | |
Japp, han var verkligen otrevlig. Han sa bara att det antagligen var ett "konstruktionsfel". Efter våra frågor fick vi reda på att trummhinnorna var fina, hon hörde bra på höger öra, på vänster hörde hon inte basljud samt vi skulle bli kallade till våren för annat test. Sedan var vår audiens över. Jag/vi har ingen aning om vilka tester det finns att kolla upp detta bättre. Hon är ju sen med talet och jag vill inte vänta till våren för att få reda på vad som är fel. Jag måste ringa till öron och kräva ett ordentligt svar samt en ny läkare. Tack för ditt svar. |
|
|
|
Usch , en sån drummel! |
|
Skrivet av Pling & Axel 001109 + bf 9/4 | |
Sådana läkare borde inte få behandla barn (eller vuxna för den delen...). Om du har fler frågor ang. hörselskadan så kan jag rekommendera snack-gruppen för Hörselskadade barn här på fN. Där finns många "experter" på olika typer av hörselproblem och tester. Vår son är döv på ena örat pga av en missbildning av ytteröra och mellanöra. Har gjort en del olika hörseltest bl.a. med en liten propp i örat som sänedr in ljud av oliak frekvens, lekaudiometri och hjärnstamsaudiometri. Hoppas ni får träffa en trevlig läkare nästa gång!!! |
|
Mitt råd... |
|
Skrivet av mamman till pojkarna | |
är helt klart att ni ska byta läkare. En bra läkare är A och O när det handlar om barnen. Min son hade ju oturen att få ALLA såna läkare när han var liten. Vilket nu har resulterat i att han är LIVRÄDD för vita rockar!!!!! Så mitt råd är återigen att du ska byta läkare så hon inte blir så rädd som Linus är, vilket har gjort det jobbigt om han varit sjuk på annat sätt också. |
|
Tack till alla som svarade mig. |
|
Skrivet av Chiquita | |
Har skrivit på hörselskadade barn också. På en personalfest igår fick jag reda på att det är fler än jag som haft samt bytat läkare. En mamma berättade att läkaren sa att allt var okej och var allmänt otrevlig. När hon bytte läkare fick hennes son rör direkt. Så nu får jag/vi höra vad den andra läkaren säger. Tusen tack för era svar. |
|