Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barn med tinnitus

Skrivet av Nena
Hej på er! Vet inte om jag hamnat rätt nu men finns det någon som har erfarenhet av små barn med tinnitus? Finns det något man kan göra? Min 8-åring har haft tjut i öronen "hela livet" som han uttrycker det. Det har tyvärr ökat ganska mkt den senaste tiden och det är fruktansvärt jobbigt för honom. Tips eller tankar? Vi har fått en tid på öronmottagningen och jag funderar om det är ngt särskilt jag ska tänka på?
Svar på tråden: Barn med tinnitus

Kanske tomatis-metoden..

Skrivet av  Britt
kan hjälpa. Är inte insatt i det men har för mig att det stod om tinnitus på hemsidan www.tomatis.se
Ser i Maj-Lis Hagenmalms bok att zonterapi ska kunna hjälpa men det kan krävas många behandlingar. Hon nämner att spänningar i nacken kan förorsaka öronsus. Det tror man ju inte att barn har men det kanske förekommer. Är själv intresserad av detta då jag har en lindrig tinnitus, men har inte gjort så mycket åt det ännu. Har din son fallit någon gång med huvet före som liten, eller var det en långdragen förlossning när han föddes? Jag frågar för att jag tänker på om sacro kranial terapi skulle kunna hjälpa. Kanske är helt fel, men jag ska fråga min dotters osteopat nästa gång.

Både och faktiskt!

Skrivet av  Nena
Hej och tack för ditt svar...Har inte varit här på ett tag eftersom jag normalt skriver under "föräldrar till bokstavsbarn". Grabben har fallit svårt en gång när han var i treårsåldern och förlossningen var fruktansvärd. Den tog tre dygn och han fastnade på väg ut och läkaren fick dra ut honom med sugklocka. Hemskt. han bröt nyckelbenet och hade ett stort hematom på huvudet en lång tid efter förlossningen.
Fråga gärna, alla tips är varmt välkomna. Kram och god jul
Nena.

Ojojoj, låter kämpigt!

Skrivet av  Britt
Återkommer till dig efter 8 januari.
Ha en skön jul.