Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*suck*

Skrivet av Susanne med Douglas 030122
Den 27/12 påbörjade Douglas behandling för sin 8:de öroninflammation. Han fick amimox som har funkat rätt bra innan. Nu har han inte blivit bättre så idag satt vi 3½ timme på öron-näsa-hals och fick sen konstaterat att amimoxen inte hjälpt....*suck*. Läkaren trodde att det var någon bakterie som amimoxen inte tar, men jag är orolig för att bakterierna som härjar i Douglas öron börjar bli resistenta mot antibiotikan. Han är nu inne på pencillinkur nr 12 eftersom han haft andra infektioner med. Vid förra omgången öi fick han äta pencillin i en hel månad (tre olika sorter) innan den äntligen gav med sig. Ska det bli lika dant den här gången och kommande omgångar? Som jag längtar efter att han ska få rör. Jag tycker så synd om honom för jag minns själv hur ont det gjorde med öi.
Svar på tråden: *suck*

Näääe, fy 17...

Skrivet av  D med N & A
STACKARS liten och stackars mamma också! Har ni fått någon tid för rör nu? Det borde ni ju kunna få, han fyller ju snart ett år. Amimox ska ju vara så bra också, vad fick han istället nu då?
Krya på dig, Douglas...
 

Hejsan!

Skrivet av  Susanne med Douglas 030122
Jo, man börjar bli rätt så trött på det här med öi men när man sitter där på öron-näsa-hals så ser man ju att man inte är ensam och då känns det lite bättre...*ler*.
Den här gången fick han spektramox. Det var den sort som slog ut förra omgången. Då fick han tre pc-kurer innan öi äntligen var över!
Han ska snart på återbesök till sin öronspeciallist och då ska jag ta upp det här med rör eftersom han nu snart fyller ett år. Hoppas på att få en op-tid som inte ligger allt för långt fram i tiden.
 

Amimox

Skrivet av  Åsa, Arvid -99 och Emrik 17/11-02
är väl vanlig amoxillin väl? Dvs den antibiotika de tar till som nummer 2 efter vanligt penicillin. Tycker du ska kräva bredbandigare/annan antibiotika direkt som Lorabid, Ery-max som vi fick till Arvid just för att minimera antalet kurer stackarn får. Sedan kanske det skulle vara ett alternativ att vaccinera mot öi? Man gör ju det i väldigt många andra länder för att minimera resistenta bakterier. Ta upp saken med din öronläkare. Vi har även blivit lovade samma sak till Emrik om han öi fortsätter. Han har dock bara haft 3 än så vi hoppas trenden håller i sig.
 

Hej!

Skrivet av  Susanne med Douglas 030122
Tack för tipsen på alternativa antibiotikakurer. Ska ta upp det med hans öronspeciallist när vi träffar henne senare den här månaden.
Douglas ingår redan i en studie just kring det här vaccinet mot öroninflammation. Dess värre hjälper det inte alltid spädbarn och i Sverige genomförs nu en studie för att se hur många spädbarn (som är öronbarn) som mår bättre av vaccinet. Tyvärr hamnade Douglas i den målgruppen som inte fick vaccinet....men vi hoppas att vårt deltagande i studien kan hjälpa andra barn. Douglas är ju snart ett år så vi hoppas på att snart få op-tid till insättning av rör.
 

Artiklar från Familjeliv