Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blev lite ledsen...

Skrivet av D med N & A
Frågade efter en mössa som skyddar Novas öron från drag OCH skyddar ansiktet mot sol och som passar att använda nu. Fick en massa trista svar om att Nova inte alls behöver skydda öronen och inte alls behövde solskydd etc. Men Nova har ju haft jobbigt sista veckorna, hon vägrar gå ut utan mössa som täcker öronen och hon vill helst ha mössa även inne. Blir helt förtvivlad om npn tar av henne mössan ute eller om man försöker med keps/solhatt istället. Så nu undrar jag:

1) Är det verkligen ssssåååå ovanligt att öronbarn med rör och ibland rinnande vätska tycker att det är obehagligt med drag/blåst i öronen? Jag märker verkligen att hon VILL skydda öronen men i den snackgruppen blev jag ju nästan idiotförklarad som hade (bommullstrikå-) MÖSSA på henne när det är 10-15 grader varmt. Hur kan det vara fel, när min lilla tjej så tydligt visar att det är obehagligt? Jag tar verkligen åt mig, tycker det är tillräckligt jobbigt utan dumma kommentarer. =(

2) Har någon här inne tips på nån BRA mössa som skyddar öron mot blåst och ansikte och nacke mot sol? Priset ointressant bara mössan verkligen är bra ur båda punkterna.

Är inte ute efter svar från er som var inblandade i diskussionen, utan för andra föräldrar med öronbarn - har ni mössa på era små nu?
Svar på tråden: Blev lite ledsen...

Kanske

Skrivet av  Karin med Alva John Ebba
Jag får oxå ont i öronen när det båset in i dem fast jag är vuxen och inte har problem med öronen. Jag tänkte på Reima kanske har något eller om du köper en kepa och syr på öron och nack sol skydd. Jag har självklart mössa på min lilla tjej med öronproblem
 

självklart med mössa...

Skrivet av  Jennie med Tilde 000614 & Ville 030420
tycker synd om dig att du blev illa bemött på någon annan snackgrupp(vet ej vilken?)
Jag har naturligtvis mössa på mina barn när det är blåsigt.Både mitt öronbarn och icke öronbarn.
Jag har tunna bomullsmössor om jag har köpt på EXIT av märket name it.
Stå på dig och gör så som du och dina barn barn mår bäst av.
 

svar till D med N & A

Skrivet av  Jennie med Tilde 000614 & Ville 030420
..
 

Har ett öronbarn som

Skrivet av  zipps
nu är 4,5 år.Haft rör sedan våren 2001, ett har ramlat ur. Nu har hon tunn mössa när hon själv vill. Hon gillar inte när det blåser. När hon var mindre hade hon mössa eller sjalett/huckle (obs stavningsproblem) de täcker ju öronen men skyddar inte så mycket från solen, kan ju dra fram en bit iofs.

Tycker absolut att du skall ha mössa på om hon vill det. Vet hur maktlös man känner sig när öronen aldrig blir bra och de har ont jämt, sover dåligt etc. Fortfarande sover min dotter mindre än andra jämnåriga. Har själv mött oförstående andra föräldar de förstår inte hur jobbigt allt kan va.
 

Kan tänka att hon känner....

Skrivet av  Helena m Emma 8/6-03 (Cissi -97)
obehag om det blåser i öronen och de är "blöta" sedan tidigare. Dess värre har jag inget bra tipps på mössa, men hon kanske skulle tycka det vore skönt med lite vadd/bomull i öronen. Hoppas att det blir bättre!
 

ja just det vadd hade vi oxå

Skrivet av  zipps
ibland under mössan, hucklet.
 

Sonen

Skrivet av  Jennie
har aldrig reagerat på blåst.

De senaste veckorna har vi skiftat mellan tunn toppluva, solhatt eller ingenting. Allt beroende på temperatur och hur mycket sol det är.

Jag såg för övrigt din fråga om mössa och jag håller inte riktigt med om att du nästan blev "idiotförklarad".
Det var inga otrevliga svar du fick utan "upplysande" svar i all välmening.
Det är ju fortfarande många som tror att blåst i öronen ger öi och de som svarade trodde väl att du inte kände till det.

I ditt inlägg skrev du bara att du helst vill att Nova har något på öronen när det är under 20 grader pga att hon är öronbarn. Ingenting om att Nova själv tycker att det är obehagligt med blåst.

/ Jennie