Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej! Ny här + frågor!

Skrivet av Mia med Elin 030228
Elin fic sin första öroninflammation när hon var 1 år. Hon var ledsen på natten och på morgonen var trumhinnan perforerad, hade ingen feber och var pigg och glad förutom i liggande ställning. Kåvepenin kur blev det då, blä tyckte Elin. Efter 1 mån var det dags igen, märkte inget denna gång förrän trumhinnan perforerade. Spektramox i 7 dagar. Nu idag var det dags igen. Inget ledsent inatt utan har sovit hela natten. På morgonen blod i ytterörat. Återigen perforerad trumhinna. Spektramox-behandling igen!
Nu till mina frågor: Kan jag göra något för att undvika öroninflammationer? Kommer detta att fortsätta och vad händer med hennes hörsel osv? När är det dags för rör och vilka barn får det och varför? Får man bestående skador på örat av alla öroninflammationer? Har sett här att många barn haft många fler öroninflammationer, men nu känns det som att vi är inne i en ond cirkel.
Elin är inte så tydlig med att hon har öroninlfammation, nån gång har hon varit lesen på natten, annars är det att hon kinkar med maten och är klängig. Ingen feber och denna gången inte heller i samband med förkylning. Hoppas nån ger mig lite svar på mina funderingar!
Svar på tråden: Hej! Ny här + frågor!

Lite svar

Skrivet av  Annika m. Robin 23 mån & Michelle Maj-00
Robin har nu haft 5 öif på lite mer än ett år.
När han hade haft 4st, så skickade de remiss till Operation av rör, och han ska opereras den 10/5.
Han har också haft väldigt lite symtom vid sina öif, febere 1/5 ggr, och ont 1/5ggr, lite gnäll en annan gång.
Varje gång han har haft öif så har det gått hål på trumhinnan på minst en sida. Och det var pga det som läkaren tyckte att han skulle få rör.

Hon sa att det är ovanligt att de får nedsatt hörsel, men han har som det är nu vätska bakom trumhinnan som kan göra att han hör sämre. Och varje gång han får öif så spricker ju trumhinnan, och varje gång det läker så bildas ett nytt ärr vilket kan leda till sämre fungerande trumhinnor/nedsatt hörsel.

Man kan inte göra mycket för att undvika öif, mer än att isolera barnen och vem vill det? Vissa blir förkylda ofta och vissa får en massa öif, tyvärr.

Fråga på om du vill veta nåt mer så får vi se om jag kan svara.
 

Tack!

Skrivet av  Mia med Elin 030228
För dina svar. Det känns så hemskt att det behöver gå så långt att trumhinnan brister varje gång. Man vill ju gärna upptäcka det i tid liksom, men det kanske är omöjligt. Det är ju lite svårt när de inte visar så tydligt. Hoppas nu att det är sista gången för i vår och att det blir bättre efter sommaren!
 

Min

Skrivet av  Magda
dotter Julia som är 13 månader är inne på sin tredje öroninflammation nu på en månad ungefär... Tre olika antibiotika...
De råden jag fick för att ev undvika att det blir en öroninflammation var att ge nässpray så fort man märkte minsta tecken på förkylning så att det rensade upp i örongångarna o inte hann att bildas några bakterier som kunde leda till inflammation.

Hur gamla är de yngsta barn som man opererar in rör i öronen på tro? Nån som vet??
 

Jag har fått höra

Skrivet av  Maria med Albin 17/9
att man inte kan undvika en öi genom näsdroppar eller spray.

Allmänläkaren vi var hos först gav oss också det rådet, men det förkastades av den öronläkare vi sen kom till.

Det där med lägsta ålder för rör verkar olika på olika ställen i landet och också beroende på vilken läkare man kommer till.
 

Artiklar från Familjeliv