Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur vet jag?

Skrivet av Jassa
Jag var till läkare igår med min son som är 4 mån. När han var 11 veckor fick han sin första öroninflammation och nu har han ont igen. Vi fick träffa två läkare, en sa att han har ÖI och den andra sa att han inte har det. Men att det skulle kunna utvecklas till ÖI. Nu undrar jag hur jag ska veta om han verkligen får ÖI eller "bara" har ont i öronen?
Svar på tråden: Hur vet jag?

Märkligt

Skrivet av  Sofia o Filip-02
vet inte om mitt svar blir bättre än läkarens men..
Filip gned sig alltid i örat och fick hög feber snabbt när han hade ÖF. Han hade inga problem att ligga ner och han har aldrig fått trumhinnan spräckt.

Verkar han öm vid den lilla broskbiten framför örat så kan det var ÖF. Det är ett tips jag fått av läkaren.

Hoppas han kryar på sig!
 

Ingen feber

Skrivet av  Jassa
Han har ingen feber och tar sig inte mot örat, men han är ju bara 4,5 månader... Däremot så kinkar han mycket, gråter och är allmänt onöjd och vill inte ligga ner. Jag får nog avvakta och se hur natten blir, har han besvärligt en tredje natt så vi nog åka och kolla honom igen!
Tack för ditt svar!
 

Alltså

Skrivet av  Mia A
en öroninflammation kan i ett tidigt stadium vara en bedömningsfråga. Dels för att olika läkare kan ha olika svårt/lätt att se (beroende på om barnet är lugnt, öronvax etc) och dels för att det kan se rosa ut och då antingen kan gå tillbaka (med högläge och mycket näsdroppar) eller utvecklas vidare till full öroninflammation. Min äldstes öron-näsa-halsläkare sa en gång till mig att det kan gå bara några timmar mellan lite rosa till full öroninflammation (när jag påpekade att läkaren igår såg minsann ingenting...!).

Jag tycker som du att ni kan avvakta och ge näsdroppar under natten och se hur det utvecklar sig(fast det har ni väl gjort nu eftersom du skrev detta igår...)
 

Vet varken ut eller in...

Skrivet av  Jassa
Just nu pendlar sonen mellan glad och jätteledsen. Han har fått en gnutta feber nu ikväll. Ibland verkar det som om han har jätteont, bara gråter och gråter och ibland är han nästan som vanligt. Jag måste nog ringa sjukvårdsupplysningen och höra vad de säger. Vi bor lite avsides så det är 7 mil enkel väg till närmaste läkare...
Tack för ditt svar som till stor del stämmer med vad de sa på "vår" vårdcentral!
 

ingen feber här...

Skrivet av  Melodie m Malte 030722
Malte har bara haft feber 1 gång under alla alla ÖI han har haft. Det är precis som Mia säger att ÖI kan utvecklas på sgs en timme bara från att det varit lite irriterat så jag skulle iallafall åka igen om lillkillen krånglade en natt till. Hur verkar han tycka om ni trycker honom bakom örat?? Ibland kan man se då att de tycker att det gör ont och det är etrt agnska bra tecken på ÖI. Ge Näsdroppar och albvedonm och se till att han ligger med huvet högt.
 

Olivolja och vitlök

Skrivet av  Molle
Har fem ungar och något dom lärt mig är att dom aldrig skulle ligga ner och amma utan halv sitta.
Vid öronproblem tar vi fortfarande olivolja med hackad vitlök och droppar i örat gör ca 1 dl så använder vi resten i matlagning efter som vi använder vitlöks olja på bröd eller i mat var dag.
Ett mindre recept:
1/2 dl olivolja
två små hackade klyftor vitlök eller en stor.
jag mosar ner dom i oljan med en mortel.
Låt stå någon timme och ta sedan en topps och blöt med oljan, droppa in i hörselgången.
OBS ingen vitlök på topsen bara den rena oljan!
Vill man vara extra säker på vitlöksfri olja så gör ett lite gasbinde paket till vitlöken men då använder jag den inte till mat.
Jag har två öronbarn som blev friska när vi skippade pencelinet och började med oljan och har själv varit öronbarn och detta har räddat oss helt från pencelin när öronen strular. att skölja näsan med koksaltslösning när man är snuvig hjälper också till att förhindra öronproblem
 

Lite skeptisk

Skrivet av  Åsa m A&E
alltså inte till att det inte skulle funka utan just till att droppa in i örat. Råkar det sammanfalla med sprucken trumhinna blir ju infektions risken enorm.

Vill istället slå ett slag för lökomslag som bekannta gjort och som fungerat bra, man lägger tydligen på lök utan på örat så ångorna får leta sig in själva och lindar om. Samma sak kan man säkert göra med vitlök i gasbinda sas.
 

Artiklar från Familjeliv