Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon med erfarenhet av rörop. på små barn ?

Skrivet av Linda
Hej,
Vår son på 10 mån. ska få rör inopererade om någon månad. Både jag och pappan blev lite förvånade att det görs så tidigt. Pojken har haft ett flertal öroninflammationer sedan 6 mån. ålder och pappan var också öronbarn. Vi känner oss något oroade över den kommande operationen, men hoppas så klart att detta ska hjälpa honom. Är det någon här som gått igenom detta och har tips eller råd, att tänka på före eller efter operationen t ex ? Vore mycket tacksam för svar !
Svar på tråden: Någon med erfarenhet av rörop. på små barn ?

Sonen var 8,5 månader

Skrivet av  Jennie
när han fick sina rör och det gick väldigt bra alltihop.

Personalen var jättebra och de förklarade hur allt skulle gå till och vi fick träffa narkosläkaren och läkaren som skulle utföra operationen, innan det var dags för operation.

Totalt var jag ifrån sonen 15-20 minuter och sedan fick jag komma in till uppvaket.
Jag ammade fortfarande och när han vaknade till så ammade jag och då somnade han om och sov i ca 30 minuter till inne på uppvaket. Det är tydligen bra om de kan sova lite till för att minska risken för illamående.

När han sedan vaknade igen så fick vi komma in på rummet som vi blivit tilldelade och där fick vi stanna i ett par timmar till för observation innan vi fick åka hem.

Några speciella tips eller råd har jag nog inte utan det viktigaste är nog att man som förälder försöker behålla lugnet (även om det är svårt) så att barnet känner sig lugnt och tryggt.

Lycka till, och hoppas att rören hjälper!

För sonen har rören varit toppen. Innan han fick rören så hade han haft 6 ÖI med sprucken trumhinna varje gång. Han är nu 3 år gammal och har bara haft 2 ÖI efter operationen och båda gångerna har det räckt att behandla med örondroppar.

/ Jennie
 

Tack snälla

Skrivet av  Linda
för att du tog dig tid att svara och dela med dig av er erfarenhet. Nu känner jag mig genast lugnare. Skönt att det hjälpte så bra för din son ! Vi trodde de skulle avvakta med röroperation till kanske 2-årsåldern, men läkaren menade att det är ju bättre om man kan hjälpa barnet på ett tidigt stadium och det har hon ju rätt i. Tack igen.
 

Ville var 11 mån

Skrivet av  Jennie m. Ville
han hade haft 6 öi med sprucken trumhinna en gång.
Operationen gick jättbra,förutom att han vaknade lite för tidigt och hade svårt att somna om igen.
När han väl sovit en timme till så var allt frid och fröjd.Jag hade välling med mig som han svepte i sig på 3 sekunder.Jag ångrar att jag inte hade kameran med mig för han var såååååå söt i sin lille sjukhusrock som gick ner till tårna och operationsmössa som en jättstor svamp.
Han har aldrig haft några problem sedan denna dag!
Lycka till!!
 

Tack !

Skrivet av  Linda
Det låter ju positivt att han blev så bra - skönt att slippa alla dessa läkarbesök och antibiotikakurer. Tack så mycket för ditt svar, så skönt att höra lite erfarenheter av föräldrar med barn i samma ålder som min lillkille. Jag blir alltmer övertygad om att det kommer att gå bra !
 

Artiklar från Familjeliv