Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min son på 1 år

Skrivet av Mamma till snart 1-åriga tvillingpojkar
Har haft jättesvårt att somna, samt vaknar flera gånger varje natt.
När vi badar honom luktar det illa ur ena örat och när jag trycker lite bredvid örat på kinden skriker han...Men han har är inte förkyld och har inte varit det nyligen heller.
Så han sover jätteilla och är superkänslig och har nära till gråt på dagarna....men äter anska bra och magen verkar fuka som den ska.
Vad tror ni....kan det vara öroninflamation...kan tillägga att jag var ett öronbarn när jag var liten.
Kramar
Svar på tråden: Min son på 1 år

Ja, han

Skrivet av  Mia A
verkar ju inte frisk, iallafall. Med de symptom du beskriver skulle jag definitivt gå till läkaren med honom.
 

Tycker oxå..

Skrivet av  Milla med Felicia
Att det låter som om han kan ha öroninflammation. Känner igen alla symptom från Flisans alla öroninflammationer!
 

Det var öroninflamation!

Skrivet av  Mamma till snart 1-åriga tvillingpojkar
Var hos doktorn med honom idag och visst var det öroninflamation. Så nu ger vi honióm 2,5 ml penicillin 3 grr per dag....problemet är dock att han spyr upp maten ofta....verkar som att medicinen är ganska stark i hans mage...Har ni något tips på hur man får honom att behålla den bättre?

Har ni några andra allmäna tips och råd för vad man skall och inte skall göra med en öroninflammerad liten 1-åring?

Kramar
 

Jobbigt

Skrivet av  Mia A
att han spyr. Det _kan_ ju vara så att han faktiskt inte riktigt tål det penicillin ni har fått...

Men, å andra sidan så slår ju penicillin även ut goda bakterier i tarmfloran (förutom de onda i örat) och det kan göra magen känslig.

Med tanke på att han skall få hela 2,5 ml 3 gånger om dagen så är det nog ändå ett ganska milt penicillin han har fått. Min 19 månaders som har öroninl nu tar 2 ml 2 ggr om dagen (Imacillin)
Fördelen med 3 gånger om dag är ju att _om_ dom skulle spy så finns det två gånger till att få i barnet medicin (om dom inte spyr då också förstås)

Jag hade nog ringt och hört mig för.

I övrigt så gäller väl högläge i sängen och näsdroppar. Vila om han verkar trött. Det positiva är ju att penicillin oftast verkar på någon dag eller två, så snart har du en gladare kille igen!
 

Pröva detta vid behov

Skrivet av  Bor i eget hus
Om ditt barn inte har har för kraftig inflammation som behöver pc kan du prova detta. Pressa en vitlöksklyfta i ljummet vatten.
Låt dra några minuter. Sila, ta en bomullstuss och doppa i lösningen. Stoppa i örat men obs INTE LÄNGRE ÄN 15 minuter. Vitlöken bedövar örat och drar ut det onda. Kan upprepas morgon och kväll. Gärna tidigt då ett öronbarn får känningar. Det både botar och lindrar om det inte gått för långt. Men superviktigt att inte ha inne tussen längre än 15 min. Kan även användas på barn under 1 år.

 

Artiklar från Familjeliv