Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äntligen!

Skrivet av Jenny-78 med Gustav 22/1-03 + bf 24/3-05
Hej på er!

Idag har Gustav varit hos öronläkaren (inte själv förståss, utan med sin pappa!).

Han har haft öroninflammation många, många gånger, så idag var det dags för stort hörseltest och att få en tid till operation.

Hörseltestet gick jättebra, och läkaren kom fram till att på vänsterörat är det inget fel alls, där har Gustav full hörsel. Men på högerörat (det han alltid petar i och säger "aj") var hörseln nedsatt med 35%. Trumhinnan buktade och där var vätsketryck.

Min sambo (Gustavs pappa) sade att läkaren hade tittat i Gustavs öron med en liten, liten kamera, en så kallad lins. Han tyckte det var superspännande!

Nu ska alltså Gustav få rör insatt i höger-örat strax efter jul.

Är det någon här som har erfarenhet av "öron-rör" hos barnen?

Vet inte så mycket om det, men skulle gärna vilja höra från någon som kan och vet!

Kram!



Svar på tråden: Äntligen!

Douglas

Skrivet av  Susanne med Douglas 030122
Hejsan!
Douglas har haft rör sedan i mars i år och det är var det bästa som hänt för honom! Innan rören hade han 12 öroninflammationer (ja, Douglas och Gustav är ju precis lika gamla så du kan ju räkna ut hur ofta det blev). Efter varje öi så stod det vätska kvar och tryckte länge, länte. Två hörseltest (vid 2½ månad ålder och vid 4 mån) visade att Douglas var i stort sett döv från födseln till det att han var 6 månader pga av alla öi och vätskan. Vid 6 månaders ålder gjordes ett speciellt hörseltest som inte är beroende av hur trycket mot trumhinnan är, hjärnstamsaudiometri, och den visade att vid normala förhållanden är hans hörsel normal. Sedan han fick sina rör har han bara haft öi två gånger och ingen vätska som kan trycka och försämra hörseln! Första öi efter rören fick han i maj då rann allt bara ut, men nu den här gången 30 okt så hade röret täppt till så det blev en "vanlig" öi.
Sedan rören kom på plats har Douglas haft helt normal hörsel hela tiden! Nu är röret tilltäppt och får han en ny öi inom kort kommer de byta ut det röret.
Svarar gärna på dina frågor om jag kan!
 

Hej Susanne!

Skrivet av  Jenny-78 med Gustav 22/1-03 + bf 24/3-05
TACK för ditt svar!

Oj, stackars lille Douglas! Så många öroninflammationer har inte Gurra haft, men nästan!

Va bra att du / ni har positiva erfarenheter av rören!

Hur är det att bada / duscha när man har rör? Ska man ha speciella öronproppar, eller badmössa eller liknande?

Gustav är ett riktigt litet vattendjur, så det kommer nog bli lite jobbigt i så fall...

Men det gäller ju hans hörsel, så det finns inte speciellt mycket att välja på!

Gustav ska ha rör i ett öra, hans hörsel var helt normal på vänster öra, men i höger var där vätska och han hör sämre där.

Kanske lättare att stoppa bara en öronpropp på honom än två! Vi får se hur det blir!

Hur lång tid tar en operation, och dröjer det länge innan han vaknar igen?

Jag har hört att vissa barn som sövs somnar med ögonen öppna, det hoppas jag slippa se...

Tack igen för ditt svar!

Kram
jenny
 

Hej igen!

Skrivet av  Susanne med Douglas 030122 + bf 20/1
Douglas är också ett riktigt vattendjur! Han älskar vatten i alla former...dusch, bassäng eller ur kranen i vasken spelar ingen roll...*ler*.
Det behövs inga öronproppar eller badmössor när de har rör. Läkarna har helt gått ifrån det. I alla fall här i Skåne (Lund). Kanske andra får andra rek. När vi var små så sa de att man skulle ha badmössa, men nu anser de att det inte är någon fara längre. Men, man ska inte dyka mer än en meter med rör. Fast inte tror jag våra små knattar dyker så djupt att de är någon fara. Om man går på babysim/plask och lek så doppar de ju mest huvudet.

Angående op så gick den till så här:
Vi kom tidigt på morgonen och en läkare och en narkosläkare undersökte Douglas så att han var frisk. Han fick på sig en minisjukhusskjorta och lugnande i rumpan. När det verkade så fick jag följa med honom in i rummet där han sövdes. Det gick jättesmidigt! Vi har ju i och för sig sövt Douglas en gång innan så det kändes inte så märkligt. Från det att jag lämnade Douglas efter att han somnat till det att jag fick komma till honom på uppvaket så tog det bara 15 minuter!!!!!! Så fort går det att peta in två rör!
I Lund väcker de barnen efter 30 min på uppvaket, men jag har hört att andra barn fått sova så länge de ville. Så fort Douglas hade ätit och visade att han mådde bra så fick vi åka hem!

Men, hur ofta har Gustav haft öi i det öra där det inte står vätska? Är det oftast i det öra med vätskan, eller? Annars hade det väl varit smidigt att sätta rör i båda öronen direkt. Eller, så kanske man inte gör.

Vi har ju troligen en ny op att vänta eftersom vänter rör är igentäppt. Jag är inte det minsta orolig! Det är som sagt det bästa som hänt Douglas!
Hoppas att ni får en tid snabb så ni slipper gå och oroa er!

Kram Susanne
 

Flisan..

Skrivet av  Milla med Felicia
Hade 8 öroninflammationer under sitt första 1,5 år, i somras fick hon rör i båda öronen. Operationen gick fort och jättebra, redan någon timme efteråt så var hon uppe och sprang och åt som vanligt.

Efter operationen har hon inte haft några fler öroninflammationer. Hon har haft flera förkylningar men de har gått över av sig självt. Är jätteglad att hon fick sina rör och att de funkar.

Lycka till!