Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sluta ge antibiotika till öronbarn

Skrivet av Lisa
Vad tror ni andra om det? Bra eller dåligt att inte få pencillin när barnet drabbas av öroninflammationer? Själv upplever jag ändå att inflammationerna brukar ge med sig snabbare med penicillin.

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,560425,00.html
Svar på tråden: Sluta ge antibiotika till öronbarn

Nu har jag

Skrivet av  Mia A
inte varit med om att _inte_ få penicillin när barnen haft öi.
Det är mycket möjligt att det läker lika fort, men frågan är hur smärtsituationen blir för barnet. Jag undrar också om det inte blir så att det oftare värker hål om man inte stoppar infektionen med penicillin? Att det värker hål är ju inte någon idealisk situation eftersom det ju lämnar ärr på trumhinnan. Artikeln är så kortfattad så man inte får någon info om det tycker jag.
 

Vi kör antibiotika fritt i största

Skrivet av  Åsa m A&E
möjliga mån. Nu med andra öronbarnet är man som förälder ganska bra på att "veta" när det är ÖI. Då gör vi som så att vi ger alvedon och väntar ut den i ca 3 dygn antingen är det bättre på 3 dagen och går sedan över av sig själv eller så blir det då läkare och penicillin i de fall de inte vill släppa. Om jag gått till läkare direkt, dagen efter, när jag varit säker på att det var öronen (Smärta, feber osv) så hade han ätit pencillin minst 3ggr så ofta. Nu har han ont i ca 3-4dagar med pencillin hade det blivit 1 dag innan man kom till läkare minst samt ca 2 dygn till det släppt alltså 3 dagar. Som mest har han alltså ont 1 dygn mer om vi inte får pencillin och kroppen självläker. Eftersom han får alvedon mot smärtan känns det som vi kan hantera den bra. I år är vi inne på 3:e öron"inflammationen" och hitintill ingen pencillin.

Detta gör vi iofs inte pga av nya rön utan baserat på vad vår numera pensionerade öronläkare sagt åt oss att göra. "När barn är sjuka väntar man alltid 3 dygn för att se om feber ger sig kroppen klarar av infektionen själv etc" Detta var ju standard förr och när vi "glömde" det och började springa till läkare så fort vi såg risken att det var bakterier så ökade ju oxå pencillin intaget drastiskt. Han lärde oss även att trumhinnor oftast kan värka sönder flertalet gånger innan man är uppe i de strl på ärr som det _alltid_ blir av en röroperation.

Vi har ju även bott i Kanada och då hade man där slutat ge pencillin till vuxna för halsfluss och öroninflammation eftersom man som mest vann just 1 dag i sjukdomsförkortning. Ungefär samma som det aftonbladet nu presenterar men för vuxna då.
 

intressant

Skrivet av  Maria med Albin 17/9
tycker jag att det är, att man börjar få upp ögonen för överanvändningen av penicillin. För trots allt så tror jag att vi ger det lite för ofta, själv har jag en inbyggd skepsis mot antibiotika (även om jag veeet att det är jättebra i vissa fall och i vissa lägen verkligen behövligt, men frågan är ju bara när, egentligen).
 

Artiklar från Familjeliv