Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min yngste son, 8 mån,

Skrivet av ak m Jacob 2 år och Loke 8 mån
fick sin första öi för en månad sen. Att vi upptäckte att det var öi berodde på att det gick hål på trumhinnan och var rann ut. Han var ju förkyld och vi trodde att han var lite ur form pga det, misstänkte aldrig öi. Han fick iaf pencillin, Kåvepenin, och han blev genast bättre och vid återbesök en vecka efter avslutad pencillinkur såg allt bra ut. Tills i måndags, exakt en månad sen förra öi, samma sak då, förkyld men vi uppfattadde aldrig att han hade öronvärk. Efter att sovit på fm såg vi att örat varade och ringde vc och fick komma dit och fick återigen pencillin, Spektramox denna gång.
När det gått hål på trumhinnan har det märkts på honom att det gör mindre ont pga trycket släppt. Är det då verkligen nödvändigt med pencillin?

Känns olustigt med pencillin, speciellt eftersom han inte är äldre än 8 månader och det verkar som om det värsta redan är över för honom när det går hål på trumhinnan.
Svar på tråden: Min yngste son, 8 mån,

Viktigare med pencillin...

Skrivet av  Helena m Emma 8/6-03 (Cissi -97)
när de är yngre vad jag har förstått, eftersom skelettet är mjukare och streptokockerna lätt kan sätta sig där också. Sedan efter 2 år (tror jag att det är) så brukar de vara lite mer restriktiva med att ge pencillin.

De brukar ge pencillin när det har gått hål på trummhinnan pga infektionsrisk el. dyl. Själv har jag avvaktat med att kontakta läkare de två senaste gångerna Emma hade öi (runt ett års ålder) men har varit noga med att kolla upp det hela ca en mån efter infektionen. Båda dessa gångerna så har hennes allmäntillstånd varit bra och hon har inte haft någon feber mer än någon timme.

(Mycket svammel blev det...) ;)

Viktigare med penicillin

Skrivet av  Annika m. Robin 2,5år & Michelle 4,5 år
när trumhinnan har gått sönder, för då finns det en större risk för att infektionen kan sprida sig längre in i örat vilket kan ge bestående men.

Har också ett öronbarn och trumhinnan sprack på honom varje gång han fick öif.
Han har nu rör sen ett tag och har bara haft en öif sen dess.
Ska på hörseltest imorgon. Får hoppas att han hör bra trots sina inflammationer.