Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

allmänt gnäll.....

Skrivet av Nizzzzze
haha, det var den påskledigheten.... Hade tänkt mig att komma tillbaka till jobbet lite piggare och fräschare, men känner mig som en urlakad sill, eller något sådant.
Fattar egentligen inte varför, för ungarna sover hyfsat numera, somnar skapligt och vaknar kanske någon gång under natten så vi kånkar över en eller båda till "stora sängen ". Men ändå känner jag mig helt seg och trött, så in i bängen trött....Finns det några käcka tips eller ideér som ni kan dela med er av ? Tror egentligen själv att det beror delvis på sviter efter influensa i vintras samt att jag inte tar mig iväg och tränar något.Prioriterar inte att ta hand om mig själv, ni vet, fuskar lite med lunchen, kommer sent i säng, lite för mycket kaffe osv.. Ägnar dagarna åt jobbet, kvällarna åt att försöka styra lite ordning i hemmakaoset- nehej då städar inte, men plockar,plockar, plockar... Behöver lite idéer och tankar runt att få lite ordning på den fysiska aktiviteten i livet. Är inte så road av att jogga, vilket annars är perfekt tidsmässigt, funkar ju nästan alltid, men jag kör varianten "inte just nu, men senare" - vilket naturligtvis inte blir av....
Så, gnäll, gnäll och ynk,ynk, vill bli piggare ! Hälsokost ? Yoga ? Meditation ?
För det ska väl inte vara så här ?????
Svar på tråden: allmänt gnäll.....

oj oj oj, är det jag som skrivit detta?

Skrivet av  "snart ska jag börja träna" Maggan
vad jag känner igen mig!
HUr jag än försöker "ta igen" all förlorad sömn, så nog är jag liiika trött ändå!
påskledigheten tja, det blev nästan värre, när man verkligen får sova ut ( var bortresta) då liksom känner man hur infernaliskt trött man är .
Dessutom, är jag nog som du, det finns på nåt sätt inte tid i världen att göra allt jag vill/ska/borde/måste/önskar etc etc. Nåt måste bort... min träning ligger alltså nere, sen ett bra tag! Tänker VARJE evcka att "nä nu måste jag ta tag i det här", sist så blev nåt av barnen sjuka istället.. försöker trösta mig med att snart är värmen här, det BLIR lättare... tar ginseng och multivitaminer , alltid kan en liten tro försätta berg..
Dock, maten är viktig, äter lagad mat varje lunch, frukt några gånger per dag, och hoppas att våra ungar nån gång ska fatta att det är sovmorgon på lördag/söndag!! ( då är dom ALDRIG morgontrötta!)
Det ska visst bli varmt och soligt de närmaste dagarna, ska vi hoppas på lite yster pigghet då kanske?!
Yoga, ja, det gillar jag, har testat, det var väldans härligt. kan du få lite massage kanske?
Om du inte vill jogga, snabba promenader är ju oxå OK.
Mycket grönsaker äter jag för att orka, god sallad med smakrik olivolja( dyrt men underbar lyx)kan höja livsandarna flera decimeter!! åsse lite rödvin emellanåt.
Men till syvende och sist så handlar det ju om att prioritera sig själv OCKSÅ!!! där missar jag med, heeela tiden.
( bra i alla fall att ungarna sover, och att ni bär över dom, det gjorde vi oxå,då somnade vi om allihopa snabbt. minsta motståndets lag heter det visst!)

Om solen skiner på dig imorgon, gå då ut och stick näsan i vädret och blunda, kräv en timma för dig själv, minst!( själv ska jag kravla i dräneringsmassor och rensa rör och isoleringsmaterial!)

 

gick och simmade...

Skrivet av  Inte lika trött - Nisse
tog mig faktiskt iväg tuill Friskis och Svettis för andra gången där här terminen. (Skyller på influensan) Och det känns bättre. Prickade in i "familjealmanckan på köksväggen de kvällar jag ska gympa/simma, så nu vet maken om det, försöker pussla in de tiderna i allt annat. Kände faktiskt skillnad bara efter de här två tillfällena.
För övrigt undrar man om det är en trend att dränera just nu. Stampat jordgolv istället för gräsmatta, kanske det kan bli nå´t ?
Men du, tack för alla idéer, anammar genast olivoljan eller ?! åsså är det väl snart VÅÅÅÅÅÅR !
 

Artiklar från Familjeliv