Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*suckar*måste bara få fråga er med äldre twins

Skrivet av Ulrica m Simon o Victor 9908
hur er förskola/skola har gjort när det gäller utvecklingssamtal?? Jag känner att jag mer och mer retar mig på att barnen klumpas ihop, att båda två ska tas inom samma tidsram som vanligtvis ett barn brukar gås igenom annars. Ibland funderar jag på om man ska be om två helt olika tider, så att man koncentrerar sig på varje barn för sig och inte jämför dem emellan, utan talar om varje barn??

Vad har ni för erfarenheter?

När det gäller BVC så är det samma sak, jag får strula och ha båda med och det kan ju bli rätt så knivigt om man ska på en årskontroll, när den ena är på och river.

Kanske man ska göra på samma sätt där, låta dem gå var och en för sig? (då får man ju iof ta ledigt från jobbet två gånger, om man inte som föräldrar kan ta en varsin dag)

Snälla, berätta hur det fungerat för er!!
Svar på tråden: *suckar*måste bara få fråga er med äldre twins

Ställ krav!

Skrivet av  Aliel
När det gäller utvecklingssamtal så ska de definitivt vara individuella! Vi har oftast tider i anslutning till varandra men även helt olika dagar ibland. Mycket blir ju samma information, angående vad de gör i klassen just nu och sådär, det går inte att komma ifrån. De delar som handlar om barnets egen utveckling däremot är ju olika.
Be att få olika dagar, de kanske tror att det underlättar för dig att ha det samtidigt så att du slipper gå så många gånger, skaffa barnvakt etc.
Jo, det var lika på BVC, där jämförs ju kurvor och tabeller dessutom hela tiden. Gu'skelov att den tiden går över ganska fort ;-)
 

Delat på mina!!

Skrivet av  Eeva m Johan&Jesper-95
Hejsan!!!

När mina 6åringar gått på utvecklingsamtal,så har dom fått varsin tid.
Måste säga att skolan har varit duga på att försöka att skilja dom åt,och se dom som var för sig...
Inte bara som tvillingar....
Jesper tv2 sa en dag till mig att..hur länge ska Johan och jag vara tvillingar??? Jag svarade att det kommer ni att vara jämt....
Då suckar Jesper och säger jag orkar inte det...*ler*

Dom är för goa....

Hoppas att det ordnar sig för er....

Kramiz Eeva
 

Tack för snabba svar!

Skrivet av  Ulrica m Simon o Victor 9908
Jag antar att man måste ställa krav, vad det verkar. Det finns nog många som inte tänker på tvillingars lite speciella sits...=o)

Intressant att höra hur det är för andra!!
 

Mina börjar 6-års nu och

Skrivet av  Anders
det ryser i kroppen när jag läser ditt inlägg! Hat-kärlek så in i Norden, jag älskar dom! Ena sekunden dödsfiender, nästa som om de fanns i samma kropp... Hoppas att det går bra. (De ska gå i samma klass)
 

Samma klass?

Skrivet av  Andme
Samma klass?
 

du ska inte behöva...

Skrivet av  sillen
...TJATA, det ska räcka med att ni en gång för alla konstaterar att det handlar om två olika barn som råkar ha samma föräldrar. Sen ska skolan se till att båda ungarna får nöjet att kånka hem varsin lapp om klassfest, hålla ordning i sin egen låda i skolan, ha utv.samtal om bara SIG utan att syskonet eller någon annan unge diskuteras, får separata tider hos BVC osv.

Men man får ju också vara lite vaksam att man själv som förälder inte "utnyttjar" tvillingskapet då det passar en själv: inte KRÄVA att barnen ska få ha gympa samma dag för att det inte ska bli avundsjukebråk, inte förutsätta att man får samtalstider efter varandra för att det ska passa mitt schema osv.

Lite "give and take"...

På skolan där Bertil och Gunnar går kryllar det av tvillingar, så till den milda grad att en "enling-pappa" började pipa om att det blev otryggt för de barn som var utan tvilling!

Ang läkarbesök har vi nästan alltid tagit dem var för sig, för att understryka att nu handlar det om DIG. Detta har iofs underlättats av att vi bor mitt i Sth med allt nära, har inte behövt ta några halvdagar lediga, har mer rört sig om en timme hit eller dit...

Nu när killarna är större är de trygga i sina identiteter, och gillar faktiskt att ha brorsan med sig till sjukhus eller tandläkare eller vad det nu gäller. Så när tandläkaren hänger in i Bertils mun kan Gunnar avslöja att Bertil faktiskt äter godis ibland fast det inte är lördag, och när Gunnar ska röntga armen påminner Bertil brorsan om att det inte är värre än fotografering!

i sådana lägen önskar man själv att man vore tvilling!
 

En liten parentes i debatten...

Skrivet av  Enni
Underbart sagt om "enling-pappan som började pipa om att barn utan tvilling blev otrygga"...
Jag skrattar ännu!!!!
 

Hej Ulrica!

Skrivet av  Maggan
Maggan här, med Johanna och Elin, födda -96!!
Din fråga har varit aktuell för oss, tills folk fattade att det var viktigt med separerade samtal. Vi försökte vara tydliga med det från början, fast det ibland var knepigt. på dagis har vi faktiskt haft separata dagar för samtalen,och kommer till hösten, när tjejerna börjar 6års ( herre jesses, vart tog tiden vägen!!) verkligen markera att det är två tjejer med olika personligheter och göra likadant även där. Samtalen får vara på olika dagar, annars är det så himla lätt att liksom glida in på "den andra" när man egentligen pratar om "den första". Jag tror du fattar precis vad jag menar;-)
På BVC har jag inte riktigt brytt mig lika mycket får jag erkänna. I våras var vi där på sista kollen 5½år, och då tog sköterskan hand om den ena medan jag var inne hos barnläkaren med den andra. Men hur det än är, så är dom större nu så det gick liksom rätt bra, fast dom naturligtvis vill ha uppmärksamhet exakt samma sekund!

Så, kräv er rätt, stå på er, det är ju bara ni som vet hur ni vill ha det.
Tror att vi bara hade ett enda "gemensamt" samtal på dagis, och det slutade med att vi på 1 timma, skulle prata om båda två, men huvudsakligen pratade vi om den vi började med, i det fallet Elin, och Johanna fick liksom "hänga med på släpet". Det kändes så himla fel, att både personalen och vi reflekterade på det.

I övrigt har jag aldrig tid längre att skriva, fast jag kan ju inte skryta med att ha varit särskilt aktiv heller...... he-he.... dom börjar som sagt i 6 års till hösten, och jag begriper inte hur det gått till. Plötsligt är dom "stora" och häromdagen när det regnade, kunde Robban skjutsa mig till Tbanan och lämna alla tjejer hemma vid frukostbordet... vi bara tittade på varann i bilen, och jag sa, oj, vi kan va ifrån dom 5-6 minuter, utan att det blir katastrof!!

Nu väntar 6 veckors ledigt, och nytt jobb,, också det en vinst när dom blivit äldre! Möjligheterna ökar!!
Jag tittar in nån gång emellanåt, men som sagt, kanske bara läser lite!
Ha det gott!!!
Kramar Maggan
 

Delat har vi gjort

Skrivet av  Lisen
på tandläkartider, bvc och annat men på skolsamtalen har vi alltid fått dubbel tid tex. om det räknas en ½ timme för ett barn har vi alltid fått 1 timme.
Hos tandläkaren och på bvc lärde de sig snabbt hur vi ville ha det. När jag fågade vid ett tillfälle så svarade de att det fanns en anteckning om att vi föredrog separata tider men samma dag om det gick. Då kunde vi skifta barn med farmor och få allt gjort med ett barn i taget.
 

Artiklar från Familjeliv