Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

3,5 år - på väg mot 4 år...

Skrivet av Jensita m Kajsa & Filippa 3,5 år
...känns som en jobbig tid för barnen. Hm...hur har era barn varit i den åldern.
Kajsa är jättekänslig och har separationsångest när vi lämnar henne tex på dagis eller hos någon annan. Hon gråter och håller krampaktigt i oss. Så här har det aldrig varit förut utan hon har alltid skuttat in på dagis och nästan glömt ge oss en kram.

Filippa däremot är arg hela tiden. Hon skäller och fräser dagarna i ända. Tydligen är det så här på dagis också. Är det en slags trotsperiod hon har kanske?

Jag trodde det skulle vara lungt nu tills de blev fyra men nähä, nu skall tydligen såna här perioder komma med ett halvårs mellanrum istället för ett års mellanrum, det går jag bara inte med på! Det är ju inte lite påfrestande med ett barn som bara gapar och skäller och är sur hela tiden.

När har era haft sina "mindre charmiga" perioder?
Svar på tråden: 3,5 år - på väg mot 4 år...

åh..

Skrivet av  malin med melvin och isaac 0007
Just detta med separationsångesten.. Isaac är såå svår att lämna numera... Han ska krama visst antal ggr, och pussa ett visst antal ggr, och ändå är han inte nöjd, utan ska upprepa proceduren med annat antal pussar/kramar... Ändå kan det vissa morgnar på dagis sluta med att nån fröken får slita loss ungen från mig.-. medan han gråter hysteriskt givetvis.. Verkligen jättejobbigt! Melvin var på liknande sätt för nån månad sen, men nu verkar han kommit över det, medan isaac "tagit över beteendet"...

Men annars tycker jag de är himla roliga nu! Pratar och låter preciiiis hela tiden, och sjunger och så.. Leker ganska ofta rätt bra faktiskt, men bråkar emellanåt så att man lätt skulle kunna slänga ner ena ungen i sopnedkastet... (ja, kanske inte det mest normala att tänka... men när en har slagit den andre i huvudet med hårt/vasst föremål så att den första fått tre bulor, varav det blöder från en av dom, då vill man göra nåt drastiskt mot den som gjort honom illa!!) Ja, tro nu för all del inte att jag nånsin skulle kunna göra nåt sånt, men ja... vissa ggr dyker nån sån sjuk tanke upp... (Oups..kanske e nåt man inte ens ska erkänna...fast å andra sidan, är det inga SERIÖSA tankar heller, utan mest nåt man tänker på skämt=)

Men fan... att man aldrig lär sig.. Isaac kom precis hit, å berättade lugnt att "Melvin har ritat på väggen inne på vårt rum".-. Ja.. vad säger man... De är i en uuuunderbar ålder... ;)

Ja, nu hoppar de för fullt i min säng.. Ska ta å slita mig härifrån nu å passa på att röja lite här hemma.. har dessutom tvättstugan om en stund... Högvis med tvätt- som vanligt... suck!

Oj.. låååångt inlägg detta blev...

kram!
 

Detta låter väl kanske...

Skrivet av  Jensita m Kajsa & Filippa 3,5 år
fel att säga....men det är skönt att höra att det är fler som har liknande problem. Ibland undrar man om man missat något steg i "hemmaskolan" som förhoppningsvis skall leda till hyfsat uppfostrade barn med en skysst och sund inställning till livet, dem själv och människor omkring dem. Men som sagt, man tvivlar ibland på om man är på rätt väg eller om man gör något stoooort fel i denna långa "skola". Ja ja, det går väl förhoppningsvis över men just nu är det sååå jobbigt.
 

glömde ju...

Skrivet av  malin med melvin och isaac 0007
grattis till magen! :) Ser "magar" överallt numera på stan... Verkar va många som planerat in en vår/sommar-bebis... Så avis på alla fina magar... :)

kram
 

och för att inte tala om 5!

Skrivet av  Lotta m Ebba & Alice
När de nu har kommit upp i den här ålder så att de blir 4 år så har jag bara Wilma att jämföra med. Och hon har haft perioder lite då och då tycker jag. Inte med ettårs mellanrum tyvärr. Fram till 3 år tycker jag ändå att hennes "trots" var väldigt mild i jämförelse med vad Alice och Ebba går igenom just nu.
Vid fyra år hade hon en separationsfas precis som Kajsa. Hon ville inte vara på dagis och var ledsen. Det tog väl kanske en till två veckor och sedan gick allt bra igen. Men vad jag minns så hade hon även arga perioder också efter det och med jämna mellanrum under hösten.

I vintras tyckte jag att hon hade en himla mysig period och tänkte att nu kan det väl få vara så här ett tag, men icke sa Nicke! Hon fyllde fem för några veckor sedan och hon är just nu en väldigt arg tjej. Ju äldre de blir kan de ju även uttrycka sig mer och mer och hon säger inte snälla saker till sin mor. Hon har även en känslig fas för förra veckan var hon så ledsen när vi lämnade henne.

Så tyvärr är det nog bara att förbereda sig på att dessa faser inte kommer med ett års mellanrum utan det verkar bara gå några månader emellan. Kul va\'?
 

Just nu..

Skrivet av  Jenni m.Anton & Kalle010324 & Jesper 980114
..har de en mindre charmig period. Arga och vill bestämma allt själva. Jesper var aldrig i närheten av detta.!