Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Abort eller inte? (långt ot)

Skrivet av fyra- eller fembarnsmamma?
Nu har vi satt oss i klistret... Ursäkta att jag skriver här för det första, men jag har sett att det är några här som har många barn och på sätt och vis hör jag ju hemma lite här med mina pojkar!

Idag visade gravtestet två streck=gravid... Vi har redan tre barn och om vi väljer att behålla detta så kommer äldsta tjejen bara att vara tre och ett halvt när lillen föds. Lägg till chansen/risken att det blir tvillingar igen.

Så vad ska man göra då? Hjärtat säger att vi ska behålla det men förnuftet säger abort. Till saken hör (kanske?) att våra föräldrar inte finns här för att hjälpa eller stötta och övriga släktingar är för gamla. Vi är relativt unga och har ganska dåligt med pengar osv osv. Vad jag egentligen undrar är nog om man orkar med att ta hand om så många små barn och dessutom ge dem den uppmärksamhet de förtjänar. Rent praktiskt blir det rätt svårt med tanke på att vi bor i en fyra på tredje våningen, spiraltrappor, och ingen av oss har körkort.

Många funderingar här nu alltså... Är det någon som har liknande erfarenheter eller kanske något klokt råd att ge oss?
Svar på tråden: Abort eller inte? (långt ot)

känner ni

Skrivet av  andromeda
att situationen är ohållbar redan nu, då bör ni tänka noga.annars shoot. Allting går bara man vill
 

tack

Skrivet av  fyra- eller fembarnsmamma?
och ursäkta att jag skrev här, hittade just abort snacket...
 

Hoppsan..:0)

Skrivet av  Carola m Robban&Corrinda000514, och Novalie 030523:0) och två till..
Klart att du får skriva här!
För det allra första blir jag ju grymt nyfiken på vem du är:0) och för det andra så kan jag bara säga att jag skulle lyssna på hjärtat och lämna förnuftet utanför dörren!

"Mn ångrar inte de barn man får, bara de barn man inte får" är ju i mitt tycke en bra tanke.
Man orkar, det kan jag lova, för vad är alternativet?
Uppmärksamhet kräver de att få, så den biten löser sig den med:0)
Praktiskt med lägenhet och spiraltrappor osv..sånt löser sig det med, det är värdsliga problem som Karlson på taket säger:0)
Körkort är absolut inget krav för att ha många barn!
Ekonomin är ju kanske en sak att fundera över....?
Fast det skulle jag strunta i:0)

Barn är en gåva.
Jag är absolut inte mot abort, inte på något vis, men det är oerhört främmande för mig att ens tänka tanken om det skulle gälla mig.
Men jag kan inte råda dig, beslutet måste komma från er själva.

Jag hoppas att ni kommer fram till ett beslut som känns bra för er:0)
Och nog känner jag att jag törs slänga in ett litet grattis åxå...?
Eller:0)
 

Går jag till mig själv..

Skrivet av  Ingrid mfl
är valet enkelt. Jag skulle inte göra abort. Men det är svårt att råda för andra.

Har du någon magkänsla? Är det det logiska som säger åt dig att det kommer bli jobbigt och att du egentligen inte borde? Eller är det ett omotiverat bebissug som gör att valet att göra abort inte känns helt solklart? Vad tror du?

Min övertygelse är att man ska gå efter sin inre känsla och göra det som faktiskt känns rätt. Inte lätt alla gånger!!! Men man får försöka.

Sen tror jag så här. Hur du än gör så kommer det att kännas bra. Väljer du abort kommer det säkert komma stunder när du står med tre vrålandes ungar och bara är såå glad över att du inte har fler.
Väljer du att behålla barnet/barnen kommer du älska det/dem högt och dyrt och inte förstå hur du ens kunde tänka tanken att inte behålla. Eller hur?!

Hur du än gör -Lycka till!
 

Kan...

Skrivet av  Linda på besök
...bara svara för mig själv och jag skulle INTE göra abort. Carola har skrivit mycket sunt tycker jag.
 

Artiklar från Familjeliv