Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Orkar man med ett till?

Skrivet av Anonym här idag..
Hej alla glada mammor!

Jag vet att bara jag själv kan svara pa fragan men vill ända gärna ha lite tankar och reflektioner fran er.. Mina tvillingar börjar närma sig femarsaldern nu och allt har blivit SA enkelt och superroligt. Är nog mer "gjord" för lite äldre barn som man kan prata och resonera med, vara kreativ med och ta med pa aktiviteter. Tyckte att dom första aren var ganska tuffa, bor utomlands, har knappt nagon hjälp alls (fran familjerna tex) och min man reser/jobbar otroligt mycket (är själv i princip varje kväll, ofta nätter). Det har varit en jobbig tid att ta hand om tvillingarna sa mycket själv. Min man har inte precis samma syn som jag har vad gäller uppdelningen, han jobbar för bada typ och tycker att jag ska ta hand om allt som har med barnen att göra (hämta/lämna, stanna hemma när dom är sjuka o.s.v.). Det har inte varit sa lätt, har känt mig pa gränsen till utbränd, förhallandet har varit pafrestat o.s.v. Just nu känns det dock bra, vi har vara rutiner och jag accepterar att inte kunna jobba sa mkt som jag hade tänkt mig och försöker njuta av det, älskar ju att ha tid med mina barn givetvis.

Vi pratar lite om att skaffa ett till barn vilket givetvis skulle vara underbart pa ett sätt. Men jag är sa rädd att det ska bli sa jobbigt igen, jag vet inte om jag/vi orkar med det. Samtidigt gar ju aren och den biologiska klockan tickar.. Vill dessutom inte ha sa manga ar mellan barnen, det är nu det gäller känns det som.

Hur ska man kunna fatta ett sant här stort beslut? Det känns som om barnönskan finns där men att situationen inte är riktigt som jag hade önskat och det finns inte en chans att jag kan ändra pa den. Kanske är det bäst att fortsätta njuta av dom tva barn som jag redan har och se barnafödandet som avslutat. Om nagon har nagra kloka tankar sa tar jag gärna emot dom..

Kram en anonym fundersam tvillingmamma..
Svar på tråden: Orkar man med ett till?

Min spontana reaktion

Skrivet av  Helena B A
är att du ska vara nöjd med de barn du har! Två friska goa barn som livet just börjar kännas riktigt behagligt med! Det var jobbigt när de var små, du fick dra lasset själv i stort sett, du var nästan utbränd...varför ska du sätta dig själv i den situationen igen? Tänk om nästa barn skulle visa sig vara handikappat? Inte stor chans, jag vet, men den finns där och livet blir aldrig som förut. Skulle din man vara hemma mer om ni fick ett barn till?
Jag själv hade ett barn innan och tänkte att jag klarar ett barn till trots att min man inte var särskilt delaktig. Jag har alltid tänkt att jag skulle ha 2 barn, men iom att jag fick tvillingar så blev det 3 istället. Med facit i hand var det dumt av mig att satsa på barn nr 2 i en dålig situation, såklart att jag älskar mina barn men livet hade varit lättare att leva om jag nöjt mig med nr 1.
 

Hej Helena,

Skrivet av  Anonym här idag..

tack sa mkt för ditt svar. Min man säger att han ev. skulle kunna vara hemma lite mer med det barnet men det är inget jag räknar med den här gangen. Jag är isanafall inne pa att försöka fa mer hjälp utifran (te.x. gnm en au pair). Än sa länge skjuter jag pa beslutet, vill känna mig övertygad att vi orkar.

Tack för att du delade med dig av dina tankar!
 

Helena!

Skrivet av  Carola m Robban&Corrinda000514, och Novalie 030523:0) och två till..
Jag ser i din info att du ligger i skilsmässa, vad tråkigt!
Jag vet ju att du har haft det tufft med dina töser, och att du fått dra ett tungt lass alldeles själv:0(

Jag hoppas att du mår bra, att beslutet att gå skilda vägar känns rätt.
Vi lyssnar här om du vill ösa ur dig, det vet du!!

Kramar!
 

En tanke...

Skrivet av  Linda med tjejer 030801
Hej!
Jag hör egentligen inte hemma här men jag svarar ändå. Nu har jag tvillingar som är 13 månader så jag vet ju inte hur din situation ser ut riktigt. Vill bara dela med mig vad en vän till oss sa när de bestämde sig för att försöka få nr 3. De resonerade så att man inte ångrar det barn man fick men kanske tvärtom???

Det jag menar är att det kanske gnager i en om man egentligen vill ha ett till men inte vill riskera att det blir jobbigt igen.

Å andra sidan beror det ju på vem av er som egentligen vill ha nr 3 med tanke på att ansvaret verkar ligga mest på dig? Ett ansvar som jag mycket väl förstår är tungt att ha själv.

Kanske ska ni vänta ett tag till och fundera ännu mer så kanske det klarnar för er.
Kram
Linda
 

Ett tredje svar...

Skrivet av  Ingrid mfl
och det är att försöka känna efter vad det är du/ni vill. Vill du väldigt gärna ha ett barn till så fixar du det!
Finns tanken på ett barn till lite som "för säkerhets skull" så kanske du åtminstonde ska vänta ett litet tag.

Sen får du ju inte glömma att en enling (vilket det ändå oftast blir) så är ju den oftast betydligt lättare än tvillingar. + att du då blir andragångsmamma! Det underlättar också. Den tredje faktorn är att dina pojkar då kommer vara närmare 6 år och förmodligen kommer kunna hjälpa till en hel del i perioder.

Jag är i liknande situation som dig (inga släktingar här) men med tre barn och det är jobbigt men det går, helt klart!

Lycka till med ditt svåra beslut!