Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

mera nyheter från separatiströrelsen ;-)

Skrivet av sisla
Igår blev P hembjuden till en tjej i klassen, detta i egenskap av att vara ihop med tjejens bästis. De skulle ha "disco" på 4 personer. G som inte har nån tjej blev inte medbjuden. Pappan (min sambo alltså) blev lite nervös över hur less G skulle bli när han inte han blev medbjuden, men G verkade inte bli särskilt ledsen alls faktiskt. Han tog det rätt lugnt.
Vi pratade lite med G om vad han skulle vilja göra på kvällen, då när P skulle vara borta, och det blev så att G och pappa gick och hyrde en film som vi hemmafolk (jag och dottern också) kollade på.
Vi hade en helmysig kväll..
Sen kom P hem rätt sent och hade inte haft särskilt jättekul ändå, så om nån blev avis så var det nog han.

Skönt att se att det faktiskt FUNGERAR att låta dem göra olika saker också, trots att de inte varit så vana vid det.
Svar på tråden: mera nyheter från separatiströrelsen ;-)

Jag är just nu officer i separatiströrelsen!

Skrivet av  Jessica m pojkar-96 & flickor-01
En av våra pojkar vill ofta fara till kompisar och ringer och frågar om de vill leka eller bara cyklar dit. Den andra hänger ibland med men ofta hinner han inte med i svängarna och blir kvar hemma och har "inget att göra".

Om brorsan då har farit till en kompis så vill han ofta fara till samma, men då brukar jag inte låta honom göra det (jo ibland, men inte jämt) utan han får då leta reda på en annan kompis så att brorsan får leka själv med sin kompis. Sen att det ofta är samma kompisar det handlar om gör ju inget, bara att de inte är där samtidigt jämt.

Jag har kompisar med tvillingflickor i samma ålder och när de sover hos kompisar får de alltid göra det en och en. Våra pojkar brukar inte sova över hos kompisar sådär men jag tycker att det är en vettig inställning.
 

så skönt att höra!

Skrivet av  sisla
Det låter som att det funkar för er att hålla killarna isär ibland. Fint. Här har de ju gjort allting tillsammans tills i somras då de för första gången var hos varsin kamrat, och det var lyckat.
Nu har vi lyckats få P att börja i karate, som han önskat länge. Och G ska antagligen gå en teckningskurs istället. De verkar faktiskt klara "separationsstunderna" bättre än väntat, och lyssnar också intresserat på varandras berättelser om när de varit på varsitt håll.
Fast det är nog så att den ene gossen är mer avundsjuk än den andre.. alltså att separationen går smidigare för en av dem. Är det nåt du känner igen?
 

Det är i så fall att

Skrivet av  Jessica m pojkar-96 & flickor-01
den ene oftare är med kompisar och får glass/spela dator/fika än den som är lite segare och mer hemma. Han som är mer hemma kan ju då bli lite avis på vad brorsan fått göra. Men då kan han få spela dator hemma ibland, som de annars inte får göra mitt på dagen vid fint väder. Du har ingen lego-kille du skulle kunna skicka hit ibland!
 

det hade ju vart kul :-)

Skrivet av  sisla
jag får nog skicka sambon då, det är han som är mest inne på legot. eller så är det bara det att han måste bevaka sitt star wars-lego så inga bitar försvinner *ler snett*

jomen en del lego bygger de med här, men kanske skulle det behövas inspiration från en riktig legogalning?
 

liiiite lång väg för att leka dock.. ajdå.

Skrivet av  sisla
kan ju inte precis skicka nån av ungarna själv för att bygga med lego i Norrbotten. lite synd.
 

Artiklar från Familjeliv