Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sänghjälp önskas!

Skrivet av Caroline m. W-01, E&E-03
Frågar här eftersom ni säkert har störst erfarenhet. Mina grabbar är snart 16 månader och Evert gillar verkligen inte sin spjälsäng längre, han verkar känna sig instängd. Det är väl kanske dags med stora sängar, bytte vid den här tiden med stora tjejen också. Frågan är vad de ska ha för sängar och hur man ska tänka? Hur har ni gjort? Jag funderar på två växasängar (IKEAs VIKARE) och att ställa dem med fotändarna mot varandra så att man kan ha kontakt med båda när man nattar, fungarar det eller hur gör man?
Snälla, hjälp mig med bra idéer.
(Rummet är ca 12kvm och de sover oftast hela nätterna.)
Svar på tråden: Sänghjälp önskas!

Vi har placerat

Skrivet av  Maria m Signe & Astrid 020919
Sängarna i ett L med ett mellanrum så man kan placera en stol imellan. När vi ska natta tjejerna sitter en av oss på stolen till de somnat. Just nu så vill Singe inte sova i sin växasäng utan vill sova i spjälisen. Då får Astrid somna i vår dubbelsäng och Signe i spjälsängen. Det funkar inte att lägga dem i olika rum. Lycka till!
 

När...

Skrivet av  Sara
Christian och Patrik var 2 år fick de också riktiga sängar, vilket fick Christian att börja sova om nätterna! Han gillade inte heller sin spjälsäng... Min variant på nattning är kanske något krånglig, men funkade kanon för oss! :-) Sängarna (växasängar) stod på varsin sida av rummet, jag låg i Patriks säng och hade Christian på magen. De somnade oftast snabbt, och då var det bara att bära Christian till sin egen säng.

Patrik har alltid sovit bra, och somnat lätt. Däremot har Christian strulat en hel del med sömnen som liten, och har mer "trygghetsbehov", därför fick han somna på min mage.

Lycka till!
 

Våra växa sängar

Skrivet av  C m. Niklas o Viktor
Står bredvid varandra med ca 50 cm emellan.
lagom för att mamma och pappa ska kunna sitta emellan när vi nattar och så ser de varandra när de vaknar till och tittar upp.
Vi har Mio växa sängar som är 80 breda vilket är bra när jag behöver ligga bredvid en stund på natten.
Och sen var det en bra stoppbräda på sidan som går att ta bort på dagen.
 

Tack för svaren!

Skrivet av  Caroline m. W-01,E&E-03
Jag funderar vidare, ska ta en tur till IKEA imorgon och titta lite.
 

Artiklar från Familjeliv