Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

andromeda - om att ha barnen isär

Skrivet av Gunilla m N&A 0111, I&A 0406
Flyttar upp tråden lite.

Det funkar jättebra. Mina killar brukar aldrig protestera mot tingens ordning, om man bara säger till en stund i förväg - typ "i morgon skall bara Nils gå till dagis, och Axel skall vara hemma". Sedan nästa morgon studsar de upp ur sängen och berättar för oss: "bara Nils skall gå till dagis idag".

På dagis har jag bara sagt att jag vill ge dem egentid med mig och sina syskon, och samtidigt "tvinga" dem att leka med andra barn på förskolan. Fröknarna var helt överens med mig om att det verkade ganska nyttigt, och säger att båda fungerar bra även när inte brorsan är där.

För mig är det ett sätt att minska dagistiden för dem, utan att bli helt utmattad - alla fyra hemma hela dagen kan bli lite intensivt!
Svar på tråden: andromeda - om att ha barnen isär

det där tycker jag verkar jättebra!

Skrivet av  sisla
Jag har blivit styvmamma åt två stora tvillingar som i princip aldrig är ifrån varann, och det börjar bli tråkigt för dem att vara så beroende av varann.. Tråkigt också för pappan (och för mig) att man nästan aldrig kan få njuta av den enes sällskap exklusivt, eftersom när man föreslår en att följa med ut på nåt så är svaret genast "vad ska brorsan göra?", och om brorsan inte ska med så kan det inte vara nåt kul man erbjuder. Alltså får man antingen med sig båda eller ingen.
Enda gångerna de är isär är om en av dem är sjuk. Ungefär.
De har varit isär vid sociala aktiviteter (partyn, kompisar etc) max 5 ggr. De började på varsin fritidsaktivitet i höstas, men valde innan terminen var slut att hoppa av.. Vet faktiskt inte hur man går vidare, vill ju inte pressa dem, om de är beroende av varann för att känna trygghet. Men det hade nog varit bra att börja tidigt med att vänja dem vid att vara själv.
Var egentligen bara det jag ville säga..
 

Är det bara jag... fråga till alla.

Skrivet av  Ingrid mfl
som har tvillingar som INTE helst leker med varandra? Känns som de flesta försöker sära på sina tvillingar (i ditt fall förstår jag!!! Att du ens klarar alla fyra hemma en dag är en bravad!! En annan hade bara tre hemma)

Nu, efter snart 3 år, har de faktiskt accepterat varandra och leker gärna tillsammans. Innan det kändes det mest som leken mellan varandra kom till för att det inte fanns någon annan att leka med.
Inte ens när de var små bebisar sov de bättre om de INTE sov bredvid varandra (mot vad vi fick lära oss på tvillingföräldragruppen då där tvillingar var oseparerbara typ).

Någon som känner igen detta?

/ingrid i väntan på ett jourfall på jobbet mitt i natten om någon tycker inlägget var luddig skrivet
 

Helt fel person att svara

Skrivet av  Gunilla m N&A 0111, I&A 0406
är ju jag eftersom Nils och Axel är världsbästa kompisarna.
Så jag vill bara skriva att jag tycker detta är väldans intressant! Vissa syskon kommer ju bättre överens än andra, och det måste ju även gälla tvillingar förstås.
Och så vill jag tillägga att din bravad nog är större, Ingrid - jag minns när du fick lillflickan att jag var stum av beundran att du över huvud taget överlevde! Mina är ju inte lika tätt, och går på dagis - plus att de stora ju, som sagt, leker med varann...
 

gunilla...

Skrivet av  andromeda
Ja det låter ju helt ju jättebra,det skulle jag kunna tänka mig,men om jag förstår det rätt så är du föräldraledig?
,och då gick det upp ett liljeholmens...
Jag trodde att du kanske arbetade och hade barnen delade och då blev jag nyfiken på hur man fick det att funka för det skulle jag vilja provat i så fall:)
 

Jopp, lyxliv

Skrivet av  Gunilla m N&A 0111, I&A 0406
som föräldraledig lever jag här.
Inte ironiskt menat, tack vare de generösa reglerna har vi en alldeles fungerande tillvaro med våra fyra små. Jag är otroligt tacksam för att killarna får ha sina förskoletimmar.
När vi båda jobbar igen blir det ju besvärligare förstås! Hoppas ni hittar någon lösning som passar er familj.
 

Artiklar från Familjeliv