Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tappa tänder - enäggstvillingar

Skrivet av Jessika
Vår tandläkare sa en gång när pojkarna var där att det syntes i munnen att de är enäggstvillingar, de var lika fast spegelvända. För några veckor sedan tappade Linus tre kindtänder i rad på höger sida. Och, veckan efter tappar Jesper tre kindtänder i rad, fast på vänster sida! Så har det varit ofta när de tappat tänder, ganska fascinerande tycker jag.
Svar på tråden: Tappa tänder - enäggstvillingar

Alltså: Jessika m pojkar-96 & flickor-01

Skrivet av  Jessika
 

Det ska...

Skrivet av  Sara m. P&C-00 & bf 3/6
bli spännande att de hur det blir för mina enäggingar när det är dags för att tappa tänder!

Mina vände sig exakt samtidigt, började krypa samma dag och gick även samtidigt. Tänderna fick de också på samma gång.

Ja, det är verkligen fascinerande!!
 

Jag läste....

Skrivet av  Sunshine m. Ludde & Alex - 03
...nånstans nyligen att en viss procent av alla enäggstvillingar är just spegelvända tvillingar, det var ingen jättehög procent har jag för mig, men inte alldeles ovanligt heller. Kolla om dom har hårvirvlar på olika sidor i huvet, och just som du sa, tänderna lossnar på motsatta sidor, även inre organ skulle tydligen sitta olika också (ja, inte alla förstås :-)

Det är verkligen facinerande! Jag kollade hårvirveln på mina killar, men det ser ut som om dom är lika...men lite svårt att se. Tänder har dom inte tappat än, så jag får väl vänta och se om dom är spegelvända enäggingar eller "vanliga" enäggingar *ler*
 

Visst är det..

Skrivet av  Jenni m. Anton & Kalle -01 & Jesper-98
..otroligt! Har det "hänt" andra saker också samtidigt? Har du märkt liknande med tjejerna?

Mina killar lärde sig gå med några dagars mellanrum, nu blev de nattorra samtidigt, de lärde sig cykla samtidigt.....
Som Sunshine skriver så har mina killar virvlarna spegelvänt, luggen kammade åt motsatt håll, spännande...
 

Övrig utveckling

Skrivet av  Jessica m pojkar-01 & flickor-01
har varit ungefär lika, inte precis på dagen men ganska nära. Det enda jag har observerat särskilt är just det här med tänderna. På flickorna har jag inte märkt nåt sånt "särskilt" och får hoppas att de inte tappar tänderna riktigt än...
 

Så är det här med!

Skrivet av  Anna m Mikaela & Elin 020306
Mikaela och Elin fick sina tänder spegelvänt med varandra heka tiden.