Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Inga roliga nyheter...

Skrivet av Sara m. P&C-00 & bf 3/6
har jag att komma med! Jag har ju berättat om min hosta som aldrig ville sluta och att läkaren trodde att det var allergi och skickade hem mig med Bricanyl. Sent på kvällen samma dag, i torsdags, fick jag jättesvårt att andas och grannen som är narkossköterska sa till Erik (min man) att ringa ambulans direkt. Den kom och jag fick en mask med syrgas + något allergimedel med en gång. Värdena blev bättre redan i ambulansen, men blodtrycket var väldigt lågt fortfarande när jag kom in till akuten. Fick ligga kvar där hela natten med syrgas.

Jag har fått astma, som jag aldrig tidiagre haft. Läkarna tror att de beror på kombinationen av graviditeten och kaninen. Det är tydligen inte helt ovanligt att astma debuterar när man är gravid sa läkaren. Kaninen har vi hittat ett nytt hem åt. Och maken håller som bäst på att dammsuga och skura hela huset...

Nu har jag fått både Bricanyl och Cortison att inhalera. Förhoppningsvis blir det bättre, så att jag slipper ta cortisonet hela graviditeten. Läkaren sa att det ska inte vara någon fara med fostret, det är värre att inte vara tillräckligt syresatt.

Känner mig fortfarande inte helt bra, men jag hoppas att jag piggnar till snart! Det var en jätteläskig upplevelse och jag är fortfarande lite chockad över det som hänt.

Hoppas att ni mår bra allihopa!
Svar på tråden: Inga roliga nyheter...

Välkommen i klubben!!

Skrivet av  Cissi m. 3-llingar
Jag har haft svår astma sen jag var 7 år. Tyvärr, så har ju barnen inte bara fått mitt vackra anlete utan även min astma, om än bara infektions-astma.

Jag tog kortison under hela graviditeten, en medicin som heter symbicort, och det gick ju bra.

Jag tar den 3 ggr/ dag och nu märker jag knappt att jag har astma. Det är om det är riktigt superkallt ute eller om jag anstränger mig mycket och länge, men då har jag ju bricanyl.

Det kommer gå galant!!! Tar du bara mecicinen regelbundet så kommer du knappt märka av den!!

Sköt om dig!
 

Hej Cissi!

Skrivet av  Sara m. P&C-00 & bf 3/6
Några frågor från en orolig! :-)

Jag fick någon kortisonmedicin att inhalera 2ggr/dag och sen Bricanyl som jag skulle ta vid behov. Läkaren sa att när hostan blivit bättre så kunde jag själv minska dosen med kortison succesivt. Det lät på honom som om det inte är säkert att jag behöver ta den jämt? Men han sa också att det tar säkert 1 vecka - 10 dagar innan hostan är borta. Hostan har blivit bättre redan nu, men däremot är jag otroligt trött! Kan det bero på medicinerna? Tar Bricanyl ca 3 ggr/dag.
Dessutom tar jag hostmedicinen Cocillana ca 3 ggr/dag.

En till fråga: om man har astma, kan man gå hem till de som har husdjur eller är rökare då? Eller ska jag vänta tills jag känner mig bättre?
Läkaren sa att man är mycket känsligare under en graviditet.

När fick dina barn infektionsastma? Har de alltid haft det?

Något annat som jag ska tänka på?

Massor med frågor, men jag är fortfarande lite chockad över att få astma såhär helt plötsligt!



 

Hej, Sara!!

Skrivet av  Cissi m. 3-llingar
Förstår att det är lite chockartat att få det när man är vuxen, men det blir bättre, det kan jag nästan lova.

A och O, för mig, är att medicinera regelbundet för då, som sagt, märker jag ju knappt av att jag har astma. Jag blir däremot snabbt sämre om jag slarvar. Det är det bästa rådet jag kan ge dig.

Varför du är trött beror nog till 99% av hostmedicinen, cocillana, eftersom den innehåller morfin. Det är inte bricanylen för den blir du ju snarare pigg av. Så fort du slutar med cocillanan så kommer du nog bli piggare. Bricanylen kan ju i bland ge lätt hjärtklappning.

Och, självklart kan du gå hem till folk som röker eller har djur, se till att ALLTID ha bricanylen med dig. Vi har ju både hund och katt, även om min läkare inte är så nöjd med det. Jag skulle må psykiskt sämre om jag inte hade hund.

Mina barn fick infektionsastma som spädbarn, kommer inte i håg exakt hur gamla dom var. Vi har fått hem en apparat, liknande det dom har på sjukhuset, med ventoline, som barnen andas i när dom blir dåliga.

Så här i början så bör du tänka på att inte utsätta dig för mycket av det du reagerar på. Framför allt, ta det lungt, dels för att du är gravid och dels för att du säkert är ganska känslig just nu. Sen när du får rutin på allt och känner dina begränsningar så kommer det bli bättre.

Kom ihåg att alltid ha bricanylen med om du så bara ska ut och handla en snabbis, det lönar sig.

Ibland så tror jag att det är lite psykologiskt, för om jag ibland glömmer bricanylen så får jag lite tungt att andas bara av vetskapen att jag inte har den med mig. Så för att vara lugn så ha den i fickan jämt.

Det blir bättre, fråga mer om du kommer på nåt!! Så ska jag svara, om jag kan förstås.....efter snart 26 år som astmatiker så kan man ju en del.....





 

Cissi!!

Skrivet av  Sara m. P&C-00 & bf 3/6
Tack för ditt svar! Jag har säkert massor med frågor som kommer att dyka upp framöver! Hos läkaren glömde jag bort att fråga en hel del, delvis pga chocken över att plötsligt få astma så här! På honom lät det däremot som om det kan gå över efter förlossningen, men jag tvivlar...

Jag känner mig lite bättre för varje dag, men rusar jag upp på morgonen utan att först ta Bricanylen, så kan jag inte ta speciellt djupa andetag! :( Däremot orkade jag iaf städa igår, de andra dagarna efter att jag kom hem från sjukhuset orkade jag inte göra någonting. Jag har även en luftvägsinfektion konstaterade läkaren.

Jag älskar djur, har alltid haft djur tills jag blev 22 och började känna av allergin. Klart att det var dumt av mig att skaffa kanin nu, men vi hade tänkt ha honom ute eftersom vi bor i villa nu. Vi köpte honom i oktober och han var ju bara 8 veckor, så jag tyckte så synd om honom att vara ute i kylan så tidigt. dessutom visste jag att de behöver vara ute hela sommaren för att få vinterpäls. Så- jag tog in honom och tänkte att jag klarar det säkert fram till maj då han kan flytta ut! Har aldrig haft astma förut, som sagt, utan allergin har bara varit så att det kliat i ögonen och jag blivit täppt i näsan...
Jaja, lätt att vara efterklok... Får väl skaffa fiskar till barnen istället, för jag vågar inte ha några fler pälsdjur iaf! Tyvärr.

Om du vill får du gärna maila mig, hotmailadressen finns i infot eller så på den här adressen:

[email protected]

 

Usch!!

Skrivet av  Carola m Robban&Corrinda000514, och Novalie 030523:0) och två till..
Nu läste jag ditt inlägg längre ner på¨tråden och vet att du känner dig bättre, men det låter hur som helt inget vidare!! :0(

Hoppas att du snart känner dig tipp topp igen!!
Kramar!
 

Jag känner...

Skrivet av  Sara m. P&C-00 & bf 3/6
mig lite bättre för varje dag, men tar ganska mycket kortison fortfarande och det ska jag göra i 3 veckor till. Sen ska jag minska dosen och se vad som händer.
Har jag otur måste jag medicinera hela graviditeten och hur det blir efter förlossningen vet de inget om än såklart! :-) Läkaren säger att det kan hända att astman försvinner, men det är inte alls säkert. Jag hoppas iaf att den gör det!

Kram!
 

Artiklar från Familjeliv