Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

totalt OT!

Skrivet av malin m. m & i -00
Skrev detta inlägg på "ordet är fritt", men fick där typ noll respons... =( Hoppas desto mer på svar från er här inne istället :) Frågan är alltså... Ta resursjobbet om jag får det.. och då alltså svika det muntliga löftet till han som vill ha tillbaka mig som sin ledsagare.. ELLER ska jag tacka nej om jag får resursjobbet, och istället gå tillbaka till mitt jobb som ledsagare... bara för att jag inte vill vara en svikare... Jaja... Här kommer då själva "inlägget" =)

Önskar få höra lite råd från er alla kloka människor här... =)
Ska imorgon iväg på intervju ang ett jobb som resurs åt en pojke på en förskola. Det är en tjänst på 80%, och förskolan ligger fem minuters gångväg hemifrån/från mina barns dagis... Pojken är nu fem år och börjar skolan till hösten. Så tjänsten är under hela vårterminen... (januari-juni alltså). Lönen är bra, och barn med någon form av funktionshinder är ju det jag alltid velat jobbat med, men tyvärr aldrig gjort!
MEN (såklart det är ett stort MEN).. I höstas slutade jag mitt jobb som ledsagare, pga rökig arbetsmiljö. Den personen har nu beslutat sig för att tapetsera/måla om sin lgh för att jag ska komma tillbaka dit igen... Detta har jag lovat(lovat!!!!), men vet att målningen/tapetseringen inte kommit igång ännu, utan är tänkt ska bli av i slutet av januari...

Kan jag svika denna person, och ringa och meddela att jag fått ett annat jobb jag hellre vill ha?? Eller är jag då värsta sortens svikare?? (Jag har inte skrivit på nåt papper att jag ska komma tillbaka och har heller INTE personligen pratat med chefen om att jag ska tillbaka dit nu i feb/mars...)

Dessutom leder detta resursjobbet till att jag kommer få en kraftigt ökad årsinkomst, vilket kommer resultera i att stor del av bostadsbidraget försvinner, och även utflyllnadsbidraget kommer att minska... Så trots ökad arbetstid (tidigare ca 50%), kommer jag kanske egentligen inte att Tjäna så mkt på det nya jobbet.. MEN å andra sidan är det nåt jag alltid velat jobba med... OCH det ger mig en viktig erfarenhet när jag i framtiden söker liknande jobb....

Ja... så hur skulle ni ha gjort??
Svar på tråden: totalt OT!

Jag skulle

Skrivet av  andromeda
ta det jobb som jag älskar mest,för jag skulle inte må bra i långa loppet av att ta ett jobb för ens dåliga samvete!
 

Jag skulle

Skrivet av  marikaL m fem
tagit jobbet jag VILL jobba med och som gav mig personlig utveckling och erfarenhet.

Lycka till vad du än beslutar dig för :)
 

Du vill ju...

Skrivet av  Carola m Robban&Corrinda000514, och Novalie 030523:0) och två till..
..ha det jobbet som resurs åt killen på dagis ju:0)
Go for it!

Om det är vad du velat göra så är det väl en utmärkt chans nu?
Och iom att den andra killen inte tapetserat om eller kontaktat chefen så kanske det rinner ut i sanden??
Eller han kanske fortsätter att blossa på fast han fått nya tapeter?? Svårt att sluta med sånt ju....(japp,talar av egen erfarenhet*s*)

Å andra sidan kanske det bara blir ett år som resurs på dagis och sen inget mer medan du hos rökarkillen kan jobba vidare...eller?
Jag har flera kompisar som jobbat som precis sån resurs som du talar om, och de har tyckt att osäkerheten varit jobbig, speciellt om de trivts med sitt barn de varit resurs åt...flera av dem har velat följa med upp till skolan, men inte fått av olika byråkratiska regler...:0(
Men det kanske är möjligt att han behöver dig även när han börjar skolan? Och att ni har bättre regler:0)?

Äsch, jag tycker nog att du ska prova på det "nya" jobbet, man ångrar inte det man gör - bara det man inte gör, heter det ju!!

Lycka till på intervjun!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

tack för era svar! =)

Skrivet av  malin m. m & i -00
Men vill ändå ha flera :)

Reursjobbet är bara tills vårterminen slutar ...alltså till i januari... så efter det vet jag ju inte vad jag ska göra...
Känns jättejobbigt att ev behöva ge X en sån "julklapp"... dvs meddela att det inte blir som planerat i vår... att jag fått annat jobb... Sist jag pratade med han, sa han att han bokat in en målarsnubbe för omtapetseringen i slutet av januari ju... och HAN har ju pratat med chefen och sagt att jag ska tillbaka i vår...
Fortsätter han röka gör det inget för min del, bara han inte röker INOMHUS!
Ångrar i nuläget att jag absolut skulle lova å komma tillbaka... Men hur skulle jag kunna veta att jag helt oväntat skulle bli uppringd å tillfrågad om detta jobb...??

MEN å andra sidan kanske jag gör bort mig helt på intervjun idag, så att det i slutänden ändå inte finns så mkt val för mig... ;)

*svammel svammel*
 

Jag håller med...

Skrivet av  Jenni m. Anton & Kalle -01 & Jesper-98
..ovanstående "talare".
Tänk på framtiden nu om du får chansen att göra det du har önskat....
Men jag förstår klumpen du har i magen!

God Jul

/Jenni
 

Jag tycker...

Skrivet av  Sara m. P&C-00 & bf 3/6
precis som de andra har sagt- att du ska göra det som du verkligen vill!! Jag förstår att du kan känna dåligt samvete, men han kanske förstår om du talar om precis hur du känner? Jag menar inte att du behöver förklara dig, men eftersom du har dåligt samvete så kanske det skulle kännas bättre? Oj, vad jag svammlar... :-)
Satsa på det du verkligen vill göra!!

Hoppas att det löser sig!

 

Jag som befinner mig i den svängen...

Skrivet av  Helena B m Sofia, Yasmina & Noura
fast på andra sidan, iom att jag har barn med funktionshinder som är beroende av resurser och avlösare (och antagligen ledsagare i framtiden). Visst är det jobbigt när personerna byts ut, men man måste acceptera att de följer sina egna livsplaner. Yasmina förlorade en älskad dagispersonal i höstas, det var tråkigt, men livet går vidare. Det finns andra som kan ta över och göra ett minst lika bra jobb. Berätta att du fått ett jobb som du alltid velat ha, att du kanske kan komma tillbaka som ledsagare senare efs det kanske inte varar så länge. Kanske hinner lägenheten inte ens bli ommålad!? Du måste göra det som känns bäst för _dig_.
 

Du skulle ångra dig

Skrivet av  Annika med Maria&Sofia 26/9 -03
om du inte följde ditt hjärtas önskan.
Han klarar sig nog. Hur är det med dig? Hur bra jobb skulle du göra om du hela tiden skulle tänka på hur det skulle ha blivit med det andra jobbet.
Nej, jag säger som de andra! Ta det jobbet du helst vill ha! :-)
 

Artiklar från Familjeliv