Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tänkte svamla lite:0)(typ jättelångt om ingenting)

Skrivet av Carola m Robban&Corrinda000514, och Novalie 030523:0) och två till..
Oh nej, kanske ni tänker nu, men då har jag ju varnat er iaf:0)

Först måste jag ju önska alla ett gott nytt år!
Det kan ju knappast bli sämre än vad det förra slutade....hoppas man ju!
Jag har blivit väldigt berörd av den här katastrofen i Asien, sådär så att man går omkring och är dämpad och ledsen mest hela tiden utan att riktigt kunna sätta fingret på VAD det är.
Vi har inga anhöriga eller vänner som drabbats, inte några av barnens kamrater heller vad det verkar som, men ändå känns det tungt.

Äldsta dottern har en klasskamrat som åkte till Thailand precis innan jul, och jag vet inte vart, så där var jag rätt orolig ett tag, även om det inte är en av hennes nära kompisar...det är ju en kille ju....*s*,,men nu har jag hört att de klarat sig.
Vad nu det betyder?
Var de drabbade, men klarade sig? Eller var de på nåt helt annat ställe som inte drabbades av flodvågen?

Hur som helst så tvingade jag mina stackars barn att kolla på Lilla Aktuellt där de pratade om katastrofen.
De hade inte den minsta lust med det, de ville gå och kolla på nån video ist..men det känns som att de två stora verkligen ska begripa vad det är som hänt!
Så många är berörda av det, och det mest troliga är ju att de kommer att komma i kontakt med någon som mist någon där nere i Asien, och då ska de iaf veta vad det är som hänt!

Vi har ju varit i Thailand och de känner ju igen bilderna även om vi inte varit på de ställena, och de börjar få en liten förståelse för hur förstört allt är, även om jag givetvis inte vill skrämma upp dem mer än nödvändigt!


Nu lämnar jag katastrofen och svamlar vidare om förhoppningsvis roligare saker...:0)

I söndags när jag duschade så klev jag återigen ut på ett översvämmat golv:0(
För vilken gång i ordningen vet jag inte...vi hade ju hit en slamsugarbil i somras som blåste rent i avloppen och även filmade dem för att se vad det var för fel...
Felet är att en S-böj på rören är för snäv..och givetvis så får man inte bygga så...*suck* men vårat j-kla hus är ju ett skitbygge som de verkar ha använt sekunda material i...
Blåbetong fullproppat med radon....som det inte går att sätta upp nåt på väggarna utan att använda plugg ala´gigantvariant,för då ramlar det ner...trappgrinden for tex ner med en smäll....hm;0)
Och så urkassa avlopp...*mutter*

Jaja, sambon åkte för att snacka med nån firma som fixar sånt, och visst, till vår fördel talade då att huset var byggt 63...för då var betongen så dålig att den är lätt att bila bort....ja, ska man skratta eller gråta??
Jag gormar och skäller ett tag och sen garvar jag:0)
Så nu ska vi få en offert på det.

Det blir säkert skitdyrt, men det är ju inte gratis att ha hit slamsugarbilen heller...det gick loss på 2500kr...och då var det söndagstaxa också..såklart, ska det jäklas så;0)

Men det känns ändå rätt ok att göra ordning det, för vi ska ju renovera vårt badrum, och då är det ju skönt att ha sånt här gjort, så man inte står där med nykaklat och nyklinkat och fint och fräsch..men ändå blir det översvämmning!

Sen är väl tanken att vi ska måla om vardagsrum och hall nu snart, typ om nån vecka.
Hallen ska få nytt golv åxå, tror vi,så det ska bli kul:0)
Jag ska trotsa min mamma och måla kritvitt i vardagsrummet för det trodde hon skulle bli för sterilt...men jag tror det blir superbra!
Eller jag vet ju att det blir bra för grannarna har så;0)
Och vi har så mycket skräp överallt så nån steril känsla kommer det omöjligen att kunna bli!!*s*

I hallen vill jag ha vitt med glitter i...fast sambon är liiiite tveksam, men jag brukar få som jag vill...*s*
Visst låter det väl rätt fräckt?
Vår hall är liten,trång och mörk, inga fönster förutom på dörren och vi har en övertäckt gång på utsidan så det kommer inte in mkt ljus..så då tyckte jag att det skulle bli fräsigt med glittriga väggar;0)
Men så är jag väl knäpp åxå, vet inte ens om det finns:0)

Kul ska det bli iaf!

På onsdag fyller Janelle 11 år, min lilla äldsta bebis, och hon har varit och valt ut ett marsvin som hon ska få.
Hon valde en med tuppkam:0)
Patricias marsvin hade nåt skit med sig från uppfödaren så han får lite sprutor innan de kan släppas ihop,men sen så får han en kompis!
Jag måste försöka hitta på nåt mer till henne åxå, men har ingen aning vad..ska se om jag kommer iväg en sväng imorgon.

Jag jobbar fredag och lördagnatt är det tänkt, men nu har Novalie feber så det vete katten hur jag ska göra.
Sambon och alla barnen ska åka och bada på lördag i äventyrsbadet, det är farfars julklapp.
Jag tycker det är trist att bada så jag var glad att jag skulle jobba, men om Novalie har feber kan hon ju inte följa med.
Och jag kan ju inte sova om hon är hemma, för så länge sover hon inte!
Jag brukar knoppa mellan åtminstone 8-15 när jag jobbar dubbelnatt...
Så har hon feber imorgon får jag väl vara hemma för vård av barn, det går det med:0)

Och när jag ändå är inne på lördagen så tycker jag att ni ska se filmen på 4:an kl 20.00 då.
Den heter En vandring bland molnen, eller nåt sånt, och Keanu Reeves är med:0)
Min favvokille ju;0)

Men den är så himla söt! Jag var glad i flera dagar när jag hade sett den sist, så nu ska sambon få spela in den så ska jag ha den som lyckopiller sen:0)
Så se den, det är mitt filmtips;0)

Näsch, nu orkar jag inte svamla längre och jag tror att Patricia har somnat nu....hon vill att jag ska sitta vid datorn utanför hennes rum när hon somnar....och vad gör man inte för de små trollen;0)

Patricia vill förresten flytta ner sitt rum, vilket innebär att Robban och Corrinda får flytta upp till hennes...Novalie får lekrummet så småningom och Janelle blev superledsen för att inte HON fick byta rum..aldrig är alla nöjda heller!
Så när vi ska dra igång projekt bäramöbleruppochnerförtrappan återstår att se....:0)

Tjingeling på er!!
Svar på tråden: Tänkte svamla lite:0)(typ jättelångt om ingenting)

Hallåj Carola!

Skrivet av  Sara m. P&C & bf 12/6
Ja, Asienkatastrofen... Det är verkligen fruktansvärt! Har vänner som är drabbade och antagligen är några av grannarna där nu, men det är ingen som vet säkert. Dessutom säger barnen att en pojke på dagis är där nu, och de verkar bombsäkra på sin sak! :(

Vitt i vardagsrummet går alldeles utmärkt, enligt min mening! :) Vi har vitt i hela huset, förutom hallen (som är beige) och som inte hunnit bli ommålad än. Kan jag måla fast jag är gravid? Har hört att det inte ska vara bra...? Barnen har däremot en röd fondvägg i sitt rum, annars är allt vitt. I vår ska även utsidan bli vit! Mitt förslag och maken har inga invändningar. Jag hävdar bestämt att det kommer att bli ursnyggt med vitt hus och röda rosor i stora lerkrukor utanför... Rosor har vi dock inga än och inga gröna fingrar heller... Jag som bott mitt i stan hela mitt liv, har ju ingen aning om hur man fixar en trädgård!! Så alla tips angående just rosor mottages tacksamt! :)

Kul med ett till marsvin! Vi fick ju göra oss av med kaninen, och jag tror faktiskt att jag är den som saknar honom allra mest...! Men, utan djur vill jag inte vara- så nu har vi köpt ett akvarium! Jättefint, sexkantigt. Jag är jättenöjd och senare idag ska det shoppas lite mer färggranna fiskar.

Nu ska jag fixa lite mer kaffe, sen ska vi till Naturhistoriska museét och kolla dinosar, som P&C säger och efter det blir det fiskhopping!

Och- jag tror att en glittrig hall blir kanonbra! :)

Ha det och hoppas att Novalie frisknar till snabbt!
 

God fortsättning!

Skrivet av  Annika med Maria&Sofia 26/9 -03
Eller vad man nu säger... ;-)
Du verkar ha fullt upp med allt möjligt!
Så ni ska skaffa en lien marsvinsfarm nu?.. ;-) Det finns länder där man tycker de är en delikatess, men säg inget till barnen...
Här lär sig barnen prata mer och mer nu.
Maria sade "titta på de dää" i förrgår :-O
Ha det! :-)
 

Det lät vågat..

Skrivet av  Ingrid m 3-åringar!
men snyggt! Kul att proba lite annorlunda färger.

Trist när det bara jäklas med huset! Själva försöker vi hitta ett att flytta till öht. Nog för 4:an här räcker men det skulle inte vara dumt med lite mer förråd.

Kul med marsvin. Själv har jag sanerat på husdjursfronten så här finns inga. Inte ens blomflugor numer!
Men jag har haft marsvinsuppfödning så jag har nog gjort min beskärda del. Väntar tills tjejerna växer upp och SKA HA. :S

Kul o höra från dig!

/Ingrid med två nyblivna 3-åringar
 

Hallå där!

Skrivet av  C m Niklas o Viktor
Hej! Va kul att få en härligt lång rapport. Jag älskar ju att svammla själv så håll i dig för här får du ett lika långt svar....

God fortsättning själv till att börja med och jag tycker definitivt att ni ska ha glittriga väggar!
Har funderat på det sen jag först läste ditt inlägg och har nu bestämt mig för att jag är så avundsjuk på dig om du kommer ha glittriga väggar.
John är färgfobiker och kan på sin höjd tänka sig beige, gräddfärgat, mjölkvitt eller svag kittfärg på väggarna. Sovrummet och pojkarnas rum har jag förhandlat mig fram till ljusblått men fick istället försaka mina lila soffkuddar och våra vinröda lakan.... suck...

Jag tror alla har berörts av katastrofen, men att man som förälder känner extra sympati. I familjen är vi förskonade och har inte drabbats, inte ens på jobbet. Men jag tänker endå mycket på alla de som drabbats och önskar att det fanns mer jag kunde göra. Jag är väldigt "hands-on" och gillar att hjälpa mer fysiskt än bara monetärt. Samtidigt känns det väldigt svårt just nu. Men jag ska nog fundera ut en lösning.

Varje dag drömmer jag om ett eget hus och en egen trägård... åhhhh vad jag saknar min trägård som vi hade till förra lägenheten. Att odla på balkong är liksom inte samma sak. John tyckte att jag kunde skaffa en kolonilott och jag svarade att då kunde ju han göra sig av med datorn och åka till jobbet när han kände för att spela CS. point well taken och förslaget har alrig kommit upp igen.
Fast när jag läser om slamsugning och radon i väggarna och allt sånt kan jag ändå lite grann vara glad att vi ännu sitter i en hyresrätt....

Fast vi bor i lägenhet har vi sjukt grymma betongväggar. Fast John använder värsta borrhammaren, värre än värsta slagborren är det asjobbigt att göra minsta hål. Det är därför vi inte har speciellt mycket tavlor uppe....

Appropå vita vardagsrum så är det skitsnyggt. Jag har vuxit upp med det (morsan gillar Ellen Key som gillade vita väggar). Dessutom kan man vara hur crazy som hellst med detaljer och sånt om man har vita väggar. Allt matchar liksom. Fast nu är jag något begränsade av min sammanboende färgfobiker ;)

Jag fick faktiskt ett marsvin när jag fyllde elva. Hon hette Bella och var ett virvelmarsvin med fem olika färger. Nu är jag ganska nöjd med bara en galen katt; jag har ju två små vilda illbattingar också. Typ blandning av apor, noshörningar, osmidiga elefanter, sälar och små söta, busiga hundvalpar... och jag glömde...merparten är nog busmonster...

Hur mår Novalie har hon kryat på sig?
Blev det något bad?
Jag tycker också att det är aptrist att bada men jag tror att killarna skulle gilla det skarpt.

Shit vad det blåser ute! Krukorna på balkongen blåste just omkull och det är inga små grejer. Värsta stormen. Skönt att man inte måste gå ut.

Nu ska jag sluta och ägna filmen min fulla uppmärksamhet. Jag har sett den förut men håller med den är mysmysig. Ska till och med festa loss på lite popcorn innan killarna vaknar första vändan och jag måste dela med mig.

Men hoppla vad det blåser. Måste bara säga det igen. Nästan lite läskigt. Låter som om hela balkongen ska blåsa ned....

Nähä, inga popcorn. här kommer Viktor...Det var inte länge han sov idag, måste kila så kanske han somnar om fort och utan att bli sur!

Kram och ha det gott
 

Snyggt!

Skrivet av  Lotta med Ebba & Alice -01
Jag tror det blir snyggt med vitt med glitter i. Tror säkert att glittret kan göra så att hallen känns extra ljus jämfört om ni skulle ta bara vitt.

Vi skall också sätta tänderna i ett rum här hemma, men det känns så himla motigt. Men vi måste för just nu blir det mer av ett kaosrum och det står jag inte ut med heller, så det är väl bara att bita i det sura äpplet.....

Vad det gäller den ledsna känslan så håller jag med fullständigt. Jag gick och hade gråten i halsen i flera dagar eftersom man tänkte på dessa familjer som förlorat barn eller föräldrar. Dessutom så hade vi kompisar som var där nere och det var himla jobbigt innan vi fick tag på en syster till "mamman" för att höra att de var ok. De klarade sig med blotta förskräckelsen eftersom de precis var på väg dit när det hände. Hade vågen kommit lite senare så hade de varit på plats. Ja, det är mycket "tänk om" i dessa dagar.

Läste Saras och din bröllopsdiskussion och kan då komma med tipset: Iskyrkan i Jukkasjärvi!!! Skulle inte det vara något, Carola? Det är lite långt ifrån Uppsala, men det är en hel häftig upplevelse. Jag var där för en vecka sedan på ett bröllop och det var otroligt vackert och annorlunda. Och inte så hemskt kallt som man trodde att det skulle vara. Vi passade på att ta en tur genom Ishotellet också och se alla isskulpturer, och vackra utsmyckningar. Absolut sevärt. Nackdelen med att vara så högt uppe var att det var ljust bara precis mitt på dagen, annars var det skymning eller totalt mörker. Och en annan nackdel med att gifta sig i Iskyrkan är att om man vill ha ett sommarbröllop så blir det svårt.....

Grattis i förskott till din stora tjej! Jag antar att du undrar hur det gick till att hon har blivit hela elva år. Vad skall du hitta på för storslaget kalas till henne? Du brukar jämt ha sådana fantastiska kalas för dina barn, så du har säkert tänkt ut något fiffigt. Fast nu kanske hon är så stor att det är hon som bestämmer över en sådan viktig sak.

Ha det så bra i alla fall med allt målande och bärande av möbler. Jag hoppas att lillsessan är på bättringsvägen nu.
 

Artiklar från Familjeliv