Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

aktiviteter

Skrivet av sillen
vore kul att höra hur många aktiviteter era ungar har för sig under veckorna! när mina killar var babysar kände jag mig så ledsen över att jag inte palllade att ta dem till allt det där som "enlingar" gick till, babysim, babysång och gud vete allt. det var ju liksom underförstått att mina skulle dömas till att bli understimulerade fåntrattar...
nu vet jag inte riktigt, killarna är fem år och går på simskola en gång i veckan, och det känns bra med det, det är ungefär vad de och jag pallar... lyssnar man runt lite så hör man dock att andra femåringar sjunger körsång, dansar balett, spelar piano och bandy och går i målarklubb dessutom!!
vad tror ni?

jaja,det gamla svaret om att man får känna efter själv vad som känns bra VET jag, men jag undrar i alla fall!!
Svar på tråden: aktiviteter

Var sin aktivitet

Skrivet av  Q
Jag har kille/tjej tvillingar, och de får gå på varsin sak. Vi har tänkt på att de ska få gå på simskola också men inte tagit tag i det ännu.
 

Få aktiviteter.

Skrivet av  Karina
Mina tjejer (10 år) har sysslat med max två grejer per vecka. Dom har provat på allt från judo, handboll, instrument-spelning, m.m. Det skönaste är ju när båda testar samma sak(ur skjutsnings-synpunkt), men man måste ju låta dom få prova på det dom känner för.
Dom tycker det är ganska skönt att bara vara hemma, läsa eller leka med kompisar. Och vad jag kan märka så har dom inte blivit "understimulerade fåntrattar" för det.
Jag tror att man tycker alla andra gör så mycket för att man lägger ihop vad flera gör och inte bara vad en gör. Alltså en typ av stress-symptom som det talas så mycket om vid utbrändhet.
Man plusar ihop vad alla andra gör och tycker att man själv inte gör något.
 

Sänk kraven

Skrivet av  Cine
Jag tror definitivt inte att dina barn blir understimulerade! Att ha en sysselsättning är väl bra men det är ju just det att ha EN sysselsättning. Att känna tvånget att hitta på med massor av olika aktiviteter tror jag är mer skadligt än till nytta. Visst skall barnen stimuleras men det kan även bli överstimulerat och på så sätt bli stressade och kanske få för höga krav på sig och det är absolut inte något att rekommendera. Ett barn som hela tiden blir "stimulerat" lär sig heller inte att kunna sysselsätta sig själv med det de har tillgängligt hemma. Nej sänk kraven på oss föräldrar och på barnen och låt oss bara få vara. Att bara umgås tillsammans med sina barn kan var stimulerande nog. Låta barnen få vara med i köket vid matlagningen, kolla in pappa när han meckar i garaget osv. Det tror jag är viktigare än alla aktiviteter som anordnas för barnen på deras "fritid". Personligen så vill jag att min fritid är just fritid, läsa en bok, slappa på soffan, spela spel, laga en god söndagsmiddag som tar längre tid att laga än 10 minuter... Ja detta är ju som sagt mina åsikter. Vad tycker du?
 

håller med

Skrivet av  sillen
jag menar, det gäller ju att hålla alltpå en nivå som passar familjen, och i vår familj är allt det du räknar upp viktigt; göra vardagssaker tillsammans.

Men jag tycker att det trycker på från alla håll med de här aktiviteterna, lilla Lisa har spelat piano sen hon var två, lille Putte blir SÅÅ besviken om han inte får spela både fotboll och flöjt på tisdagar, jasså -dina barn gör INGENTING utom simning? Blablabla...

I vanliga fall har jag inga problem att värja mig, men mellan varven blir man ju lite undrande eftersom SÅ MÅNGA väljer "full vecka" och så få väljer den lite mer relaxade varianten...

 

Fri tid - ja tack! men kanske? (långt)

Skrivet av  Lollo
Hej! Snart kommer nog också jag att få höra att barnen inte har tillräckligt med aktiviteter - nu är de två och ett halvt, så det står väl inte länge på. Tids nog kommer de väl att ha så fulltecknade almanackor att de börjar stressa - är det inte trevligt om kan få vara med i vardagslivet så länge som möjligt, med matlagning, städning, pyssel, handla mat osv. Det tycker i alla fall jag. Eller är man bara lat? Å andra sidan - själv är jag ganska "drönig" av mig och har hur långa ställtider som helst - det vor eju roligt om barnen när de blir vuxna till skillnad från mig hinner udscha och äta frukost på en havltimme utan att det känns jobbigt. Nej, nu svamlade jag, men undrar om någon annan än jag funderat i den riktningen (bortsett från omgivningens krav på att barnen skall ha tusen schemalagda aktiviteter)