Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver lite tröst..

Skrivet av Sara och igelkotten
Hej..
Är det någon som har någon god erfarenhet av skenan som kan ge mig lite lite tröst och förhoppning om att det ska gå bra?
Jag är mamma till en tvåveckor gammal liten flicka. Vi har just kommit hem från sjukhuset med skena på min lilla igelkott. Jag känner mig helt förtvivlad. Bara gråter och det känns så hopplöst...TRE månader i denna hockeyutrustning! Och jag som just börjat lära mig amma och sova med kotten i sängen ..få rutiner..kramas..Hur gör man nu?
Är det någon som har någon god erfarenhet av skenan som kan ge mig lite lite tröst och förhoppning att det ska gå bra?
Svar på tråden: Behöver lite tröst..

Hej Sara

Skrivet av  Helena med Ida98 och Isak 020809
vad jag förstår dig men tre månader går fortare än vad man tror. Att jag vet detta är att jag har haft två barn en flicka född 98 och en pojke som är född020809 som har haft skena. pojken blev av med sin för fyra månader sen. Men jag förstår dig precis när vi fick reda på att Ida behövde skena bröt jag också ihop var jätteledsen men man vande sig och lärde sig leva med detta, ang ammningen så försök hitta en ställning som är bekväm.Jag hade Isak på mitt vänstra lår om jag ammade högra sidan och så tvärtom.
Jag hoppas att jag kunde ge dig lite tröst och vill du prata mera så får du jätte gärna maila mig
[email protected]
Kram och lycka till från Helena
 

jag mailar!

Skrivet av  Sara och igelkotten
Jag mailar dig jättegärna , det äår så nytt, jag kommer säkert ha frågor till dig med erfarenhet om ett par dagar..tack!
 

Känner med dig

Skrivet av  Janna med Selma 20/7
Hej Sara!
Ja du, jag vet precis hur du känner det - förtvivlan över det hårda som inesluter ens lilla goa....usch och fy. Det var många tårar även här hemma i början.

Min dotter Selma föddes den 20 juli i år och fick skena när hon var två dagar gammal. Så här i efterhand kan jag ju säga att de tre månaderna gick fort och alternativet att man upptäcker det först när de är äldre är ju så mycket mycket värre. Så här tidigt slipper man ju gips och operationer och annat hemskt. Jag har också en massa erfarenheter att dela med mig av så när du märker att du har frågor är det bara att du hör av dig - jag tittar in här ofta så skriv ett inlägg så svarar jag.

Om du tittar in på min Selmas hemsida under rubriken "19 dagar gammal" så kan du se hur jag höll Selma när jag ammade. Hennes ena ben hände ner mellan mina ben så att jag inte klämde det och så vilade hennes huvud på min arm: http://hem.passagen.se/selmasun/images/DSC00089.JPG

Annars finns det massor av bra tips på luxationssidorna om du inte redan har hittat dit: http://come.to/luxation

Lycka till och stora styrkekramar från mig!
 

tack

Skrivet av  Sara och igelkotten
jag ska kolla in hur du ammade, det är svårt tycker jag. Jag är så rädd att klämma hennes ben eller att hennes lilla hals ska luta obekvämt mot skenan. (Hon är så liten så skenan sitter väldigt "högt upp ") Ibland sätter jag henne gränsle äver mitt knä och då äter hon jätteduktigt. men hur bra är det för hennes två veckor gamla rygg att sitta så, undrar man ju..
 

samma problem här

Skrivet av  Janna med Selma 020720
Jo, vi hade samma problem just när det gällde att klämma halsen. Selma var också väldigt liten och skenan satt högt upp på kinden ibland och hon visade tydligt att det var obekvämt. Men det var bara att trixa runt tills vi hittade en ställning som funkade. Själv fick man inte vara så kinkig, ibland hade jag kramp i båda armarna eftersom jag höll på ett sätt som var väldigt obekvämt för mig men bekvämt för henne...:) Men det blev lite lättare när hon var några veckor äldre och lite stadigare i ryggen.

 

Amningskudde?

Skrivet av  Sofie och Ronja
Nu har jag inte ammat ett barn i skena, men kanske hade det underlättat med en amningsudde?
 

positiv

Skrivet av  jenny m elin
Hej Sara
Min lilla Elin fick skenan dagen efter förlossning jag trodde att min lilla flicka var sjuk och mådde jätte dåligt men nu den 23 skall vi ta bort skenan och jag är nervös eftersom man vänjer sig vid skenan. Det går fortare än vad man tror bara man inte bryr sig om skenan och gör som man gjort innan, det enda som kan vara lite jobbigt är kläder.
 

Artiklar från Familjeliv