Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hej

Skrivet av sara med igelkotten
det verkar inte vara nån jättefart på den här sidan...?
För en vecka sedan fick min lilla flicka von rosenskena och jag bara grät de första tre dagarna. Men nu vill jag abra berätta att jag faktiskt (precis som ni sa) har vant mig. Nästan iallafall. Jag tänker iallafall inte gråta någe mer utan se till att njuta av den här första tiden med min bebis med eller utan skena.
Fråga: Min tös behandlas på Danderyds sjh (sthlm) De är ganska liberala och låter föräldrarna ta bort skenan en timme varje dag. Hur har ni andra det med det? Får ni ta bort skenan hemma?
Svar på tråden: hej

tyvärr

Skrivet av  Janna med Selma 020720
fick vi inte ta bort skenan själva. Vi fick inte ens bada henne själva utan var tvungna att ta oss in till SÖS varannan vekca för bad och det hade jag gärna sett att vi sluppit. Selma älskade/älskar att bada och vi hade gärna gjort det oftare än var 14:de dag...

Bra beslut att njuta istället för att gråta - hoppas att allt flyter på smidigt under de 11 veckor ni har kvar!

Kram
 

Hmm

Skrivet av  jenny m elin
Vilka lycka jag tillhör oxå Sös så jag får inte ta bort skenan men nu den 23 tar vi bort den helt hmm det känns som om det är det enda jag pratar om :))
 

Vi var på HS

Skrivet av  Anna med Emilia 16/1-02
och där fick vi aldrig ta bort skenan förutom under hennes bad (varannan vecka). Jag har aldrig hört om någon som får ta bort den själv. Mycket tror jag är därför att den kan sättas på fel. Tror det är mer plågsamt för henne om hon får smaka på friheten. Hmmm, är det något nytt projekt på DS för jag har aldrig hört det förut?
 

nej det är inget nytt

Skrivet av  sara m
..på Danderyd! De har visst kört den lite mer "liberala" stilen i 3-4 år och enligt dem ser man ingen som helst skillnad i resultatet efter 12 veckor. De sa att de inte förstår varför andra sjukhus är så fata i det gamla.(vissa andra sjukhus har tydligen annamat danderyds teori iallafall) MEN det finns visst olika grader av höftluxation. Min flicka har inte den allra "värsta" där höften är "utanför" hela tiden, utan hon kan tydligen lätt sparka den ur led. Om man har den värsta sorten så får man inte ta av den själva, utan måste komma in och bada osv.

 

Jaha...

Skrivet av  Anna
...men eftersom att DS använder den så måste det ju vara bra och om de hållt på så länge måste de ju ha bra statstik. Det är ju jätteskönt att få hålla i sin bebis. Va kul för er! :)
Jag menar inte att vara kritisk utan jag är bara intresserad; undra om det är för barnet eller för föräldrarnas bästa de valt att "släppa lös" barnet någon timme om dagen...?
Men detta måste ju DS som sagt också gjort en uppföljning på så det är nog bra.
Mysigt för er! Läste att du börjar vänja dig vid skenan, jätteskönt! Veckorna går fort ska du se!
 

Vi...

Skrivet av  sara
fick bara ta bort skenan en gång/vecka för att bada. Men detta var -99, så det kanske har ändrats. Vi gick oxå på Danderyd. Vill bara säga att vi idag har en 3,5 års tjej som inte har några som helst problem med höfterna. De tre månaderna med skenan gick väldans fort. Det blir desto mysigare när ni får ta bort den...:-) Lycka till!!!
 

Hur ser denna skena ut ?

Skrivet av  Parismamma
Min yngste son föddes den 24 mars i år med en höftledsluxation på ena sidan. Höften var inte helt ur led, men går/gick lätt ur led. Problemet upptäcktes dagen efter att han fötts och han fick omedelbart börja med en "stödblöja" som sätts fast utanpå bodyn och som stängs med kardborrband. Kan tillägga att vi bor i Frankrike, så jag vet inte om samma modell existerar i Sverige.
Vi får byta på honom 4 ggr/dygn och tar då bort skyddet varje gång. På bara ett par veckor hade höften nästan "läkts", så om en månad kanske vi får sluta med skyddet efter drygt 3 månader. Längtar.
Hur ser "skenan" ut ?