Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga till

Skrivet av sara med igelkotten
till er som har von rosenskena...brukar ni linda in skenan med något? Gasbinda eller så?
Svar på tråden: En fråga till

Scholl´s tubifast stl small *imt*

Skrivet av  Ika & Simon
 

NEJ, NEJ, NEJ!

Skrivet av  Kia
Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar... Men man skall inte linda in von Rosen-skenan! Det var det ELÄNDET som gjorde att min dotter fick fruktansvärda skavsår på hals och insida lår och mig att bryta ihop. De varade och blödde. Min väninna som är sjuksköterska berättar att de använder sig av en variant av Compeed (som man har mot skavsår) på babyns hud, om man ser att det kan bli skavsår. Nu var det i och för sig snart 10 år sedan min Johanna föddes, men beskedet när vi fick göra akutbesöket var att de hade slutat linda in skenorna för tio år sedan. Just pga skavsår.

Sara, jag råder dig att tala med läkaren eller sköterskan på sjukhuset. Du vill inte gå igenom det jag fick göra. Jag lovar. Men kolla, som sagt....

Lycka till!

Kram
 

Torr!

Skrivet av  Maria
Hej!
min dotter (idag 15 mån, och springer mer högt än lågt) hade rosen-skena förra våren. Vi fick tips om att hålla skenan torr och var noga med att få bort hudavlagringar o dyl när vi tog av den.

Vill bara säga att passa på och njut av ett stadigt litet paket som kan vara med vid bordet och sitta över ena benet. Vår dotter tillbringade mycket tid i våra knän och var mycket nyfiken. Skenan bidrog till att hon aldrig var så ostadig som små bebisar är, och kunde vara med oss i "upprät" läge tidigt.

Det som vi tyckte var mest frustrerande var att hitta praktiska lösningar på tex bilbarnstol, det slutade med att vi köpte en Akta Cosmic och "ställde" henne utmed ryggstödet med en stor kloss mellan benen och under skenan...

Försök att hitta de positiva bitar som finns!!! för visst är det lite extra bök, men alternativet känns inte så lockande: höftproblem, operationer, ev ligga i sträck osv...
vill du maila, så gör det! [email protected]

Passa på och njut av din bebis, tiden går alldeles för fort för att sörja en tillfällig skena!

KRAM / Maria
 

Artiklar från Familjeliv