Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej Alla!

Skrivet av satu
Kul att se att det finns en sida om höftledsluxinationer. Det är väldigt svårt att hitta nåt sånt här på nätet just om den sjukdomen.
Jag kan berätta att jag är 32 år och har en medfödd höftledsluxination. På den tiden hade dom väldigt dåliga erfarenheter just av den sjukdomen mot va dom har idag, och det glädjer mig. Mig missade dom luxinationen på och upptäckte inte att jag hade den föränns jag var i åldern när man skulle börja gå, jag haltade mycket. Jag opererades ett antal gånger(11) och låg i diverse skenor, och jag minns att jag vid olika tillfällen var mer eller mindre helt gipsad ända upp till under armarna..hoppas dom inte använder sådana metoder idag.. Min mamma fick bära o släpa på mej precis överallt, och det lär nog ha varit rätt tungt. Idag är jag halvt förtidspensionerad pga jag är för dålig. Jag har en haltande gång, har mer eller mindre konstant värk, och får varken lyfta eller gå långt. En väldigt jobbig sjukdom som blev ett helvette för mej efter 30 års åldern. Var in på ortopeden för ett tag sedan, för jag var desperat och ville byta ut min höft.Det besöket blev bara en stor besvikelse pga jag hade åldern emot mej. Dom ville att jag skulle vänta tills jag blev lite över 40 innan operationen kunde göras.Pga höftledsluxinationen så har mina muskler förtvinat och då vill dom helst att man inte gör den här operationen mer än tre gånger under sin livstid, och en protes kan hålla mellan 10 till 20 år..
vill inte med det här inlägget skrämma någon, utan tala om att sjukvården idag är otroligt bra, och idag finns det resurser så att dom kan fixa den här sjukdomen. Det är kul att läsa alla inläggen här och jag vill ge en tummen upp för alla kämpande föräldrar!!!
Svar på tråden: Hej Alla!

intressant...

Skrivet av  åza
det var intressant att läsa om dig...jag har 2 barn som legat i skena och 8 åringen har aven nu drabbats av perthes..så han kommer ju troligen att få höftledsbesvär redan i 40 års åldern men jag hoppas att utvecklingen har gått framåt så att det då finns proteser som kommer att hålla längre
jag hoppas verkligen att det kommer att bli bättre för dig..lycka till
 

Oj!

Skrivet av  Christina
Du måste ha haft en väldig otur.
Min syster som är 27 hade också höftluxation och hon fick först en skena och blev sedan opererad vid ett och ett halvt års ålder. Idag har hon inga problem alls. Men det är klart, det kanske hjälpte att vi bodde i en storstad med ett stort universitetssjukhus? Mao, läkare med mer erfarenhet av luxationer som kunde upptäcka det tiigare. Vad vet jag?
Jag tycker synd om dig iallafall som har det så jobbigt.
 

Artiklar från Familjeliv