Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läkargnäll

Skrivet av AnnCharlotte
Hej!
Jag är lite nyfiken på hur ni andra med "höftbarn" upplever att ni har blivit bemötta av sjukhus och läkare. Själv är jag som ni säkert förstår av rubiken, väldigt missnöjd framför allt över bristande information och förståelse från läkarna. Vår dotter har behandlats i tre månader med von Rosen-skenan och därefter Frejkabyxan. Nyligen var vi på 6-mån. återkontroll med röntgen(allt var bra) och tydligen ska nästa återkontroll ske vid 9 mån. ålder. Under denna tid har vi träffat fyra läkare och sex sköterskor och varje gång har det varit samma procedur med att säga fel namn(svårt när barnet är döpt till tre namn.........), läsa högt ur journalen över vad det är för barn och vad som har gjorts hittills - väldigt tröttsamt fjärde gången! Dessutom har vi under vägens lopp inte fått någon information om höftluxation, behandlingen och resultat därefter mm utan det har varit lite grann från gång till gång eller ingenting alls, såvida man inte har frågat. Ingen har heller pratat med oss om hur det går, hur det känns etc.
Är jag alldeles för överkänslig och nitisk eller har fler upplevt samma sak??
Är det för att det anses som en relativt okomplicerad åkomma eller kan man skylla allt på belastningen inom sjukvården??
Skriv gärna om era erfarenheter!
Svar på tråden: Läkargnäll

Inget gnäll här

Skrivet av  Sia
Min dotter behandlades med Von Rosen-skena i sex veckor så det var ju en kortare behandlingstid än eran.
Vi träffade två olika läkare som båda var mycket trevliga och personliga. Badning och byte av skenan gjordes av två olika sjuksköterskor, båda var trevliga och speciellt den ena som vi träffade oftast fick vi en mycket god kontakt med.
När dottern blev 8 mån gammal var det dags för röntgen och läkarbesök. Det kändes härligt och välbekant att komma tillbaka till ortopeden igen. Vår favoritsjuksköterska var där och hon kände igen oss och tyckte att vår flicka blivit så stor.
Det härligaste av allt var förstås att röntgenbilderna och undersökningen visade att allt var bra med höfterna!
 

Otur?

Skrivet av  JoA
Vi hade inte några som helst problem under Alvas 12 veckor med skena. Vi träffade en och samma läkare varje gång. Honom träffade vi tre gånger, första ul\'et, 6-veckorskoll och röntgen efter 12 veckor, då hon friskförklarades. Vi fick bada hemma, men utprovning och byte av skenan sköttes av en och samma sjukgymnast. Lillasysters höfter kollades också med ultraljud eftersom storasyster haft skena (ingen lux där dock!) och då var det återigen samma läkare. Läkaren gav inte så mycket information, men av sjukgymnasten fick vi många bra tips och råd - allt nedskrivet. Det här var på DS i Stockholm.

Ni måste ha haft en väldig otur. Jag tycker inte alls att du är överkänslig!! Oavsett hur "lindrig" åkomman är har man ju alltid funderingar och frågor. Och får man ingen eller dålig information kanske går omkring och oroar sig för sånt som inte är nåt att oroa sig för. Eller hur?

Tala om för dem vad du tycker när ni ska dit på återkontroll - de kanske har nån bra förklaring... Om inte annat kan man ju hoppas att de tar till sig av dina synpunkter.
 

Artiklar från Familjeliv