Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi har fått en skena...

Skrivet av Svea med skena
Kom hem från ett UL idag med en 11 dagar gamal dotter i skena. Jag bara gråter mest hela tiden, tycker det ser sååå hemskt ut. Hon verkar ganska så nöjd förutom när hon upptäcker att det inte går att sträcka på benen. Vi ska ha skena i 6 veckor viket jag kan se av alla inlägg inte är så lång behandlingsperiod, hon låg precis på gränsen för behandling men läkare tyckte det var bättre att skena henne en period istället för att chansa. Där är jag helt med fast det river i mitt nyblivna mamma-bröst. Jag vet inte alls hur vanligt det här är? Är det någon som kan ge mig några uppgifter? Jag blev så schockad att jag glömde fråga läkarna. Hon behandlas med von Rosen-skena.

Svar på tråden: Vi har fått en skena...

Känner igen mig..

Skrivet av  gabbiz med Alvin 030321
Åh, vad jag grät när Alvin fick sin skena. Vi räknade veckorna, antalet bad på ortopeden, tills vi fick bli av med den. Efter sex veckor såg allting bra ut på UL och vi blev av med den. Han var sex dagar gammal när han lades i skena. Det var fruktansvärt.

Löjlig som man är så hade man ju en bild av hur det skulle vara den första tiden med bebisen. Allt blev ställt på ända. Hans blöjor passade inte och vi fick köpa jättestora. Blöjorna läckte varje dag. Vi bytte hans byxor flera ggr om dagen, för det var alltid bajs på kläderna. Det läckte igenom på mina kläder när jag ammade, så till sist fick jag hitta på en alternativ amningsställning för att bli av med risken för bajsläckage. Han satt upp grensle på mitt ena ben, och jag lutade mig en bit bakåt, så satt han där när han åt. Det gick jättebra och vi har aldrig haft några problem med amningen, men man fick vara lite ingenjör hela tiden.

Hans kläder passade inte, han kunde inte ligga på sidan, vi fick vända honom på alla håll och kanter vid varje blöjbyte, och han skrek som en stucken gris varje gång vi lade honom på skötbordet. Han hade dessutom tremånaderskolik och skrek och gnällde jämt ändå, dessutom kunde han inte dra upp benen och massera sin egen mage när han hade ont.

Ja, jag börjar nästan gråta varje gång jag tänker på det. Men vet du vad? När skenan väl kommit av så var det en fröjd att byta blöja. Han jollrade på skötbordet, han var som en helt ny bebis, mjuk och mysig (men mindre stadig). Och jag vet (än så länge iaf) att han mår bra och inte kommer att få ont av sin luxhöft när han blir större. Och det gör det värt det, eller hur?

Jag läste att 1 på 7000 pojkar får lux. 1 på 1000 barn, det är alltså vanligare hos flickor. Det är också vanligare hos barn som legat i säte.

Maila mig om det är något du vill fråga om, eller vill prata om det. Det är jättejobbigt, jag vet.

Annars är de som skriver här väldigt kunniga också, så tveka inte att fråga.

Lycka till, och KRAM!
 

förstår precis!!

Skrivet av  Nina med Alice 1/9
min dotter fick Frejkabyxor på sin 9:e levnadsdag. vi ska ha dem i 6 veckor. jag hatar dem! De är fula o varma (täta, Alice blir svettig!) men framför allt hatar jag dem för att Alice blir arg varje gång vi sätter på dem igen efter blöjbyten. det märks att hon inte gillar dem!! MEN, tiden har gått fort, snart ska vi på vårt första återbesök hos ortopeden! dessutom, om denna behandking kan göra så att Alice inte får problem senmare i livet så är det ju självklart värt alla tårar från min sida!

detta blev svamligt såhär på kvällskvisten, men när jag lästte ditt inlägg så kände jag så väl igen mig!

*kram*
 

var glad...

Skrivet av  åza
6 veckor går så fort...fast det tror man inte..jag har 2 barn som legat i skena i 6 veckor..och tyvärr har min 8 åring nu drabbats av en annan sjukdom i samma höft...så dom här 6 veckorna är inget mot vad min son lider idag...och det finns inget samband mellan luxationen och perthesen (perthes sjukdom heter den)
och p,g,a perthesen kommer han antagligen att drabbas av höftbesvär redan i 40-50 års åldern men då hopaas jag att tekniken gått framåt och det finns bra höftkulor att byta ut mot...
nää jag lovar att dom här 6 veckorna kommer att gå fort.......
 

Inte hemskt

Skrivet av  Gnulan
Hej!!! Läste ditt inslag,förstår att du är ledsen över att din dotter måste ha skena. jag har också en dotter i skena,men hon fick den redan när hon var 2 dar gammal och jag vande mig vid den snabbt. Så jag tycker inte att det ser hemskt ut, utan hon är ju lika söt iaf. Tänk bara på att det är för hennes bästa och att allt kommer att bli helt bra sen efter de där veckorna som hon måste vara i den. Och våran doktor sa att barnet inte på något sätt känner av skenan. *Kramisar*
 

Min dotter är nu 14 år

Skrivet av  EllaNora
och hade höfledsluxation som nyfödd. Hon var väldigt lugn som bebis och även numera, en sköterksa sa att bebisar i von rosen skena känner det som om någon håller om dem hela tiden! Kändes skönt med de orden! jag grät också massor men tänk vilken bra sak att det upptäcks! Lycka till!
 

Vår dotter

Skrivet av  Inger
är nu 13 år och fick också skena som nyfödd. Jag själv hade höftledsluxation, så det gick i arv.
Tyckte läkaren var den mest elaka, känslokalla och inkpomptenta människa jag stött på och jag grät floder.
På henne märktes inget, till min förvåning, utan det var jag som var plågad...Men efter någon v. hade jag vant mig och allt funkade bra, med blöjbyten o dyl. Vad jag minns har jag för mig att det funkade nästan smidigare att sätta henne i babyskyddet i bilen med skenan, som blev som ett stöd.

 

Ajajajaj

Skrivet av  Sara med 98+02
Jag vet precis hur ont det gör i hjärtat, fast min lilla plutta fick bara vara liten plutta ett dygn, sedan blev hon en stel "rektangel". Jag sörjer den förlorade första tiden fast den bara var 2 månader och tycker mig ha rätt att göra det lite grann. Jag kan inte ge mer tröst än att säga att tiden går fort. Snart blir hon "mjuk" igen.
Vi gick hos Olof Risto (stavning?) som tagit fram den här skenan. Han sa att ett barn på tusen ungefär drabbas och menade att det var ju därmed jättevanligt, lite småhurtigt så där. Tycker inte ett på tusen är särskilt katigt alls. Jag har inte träffat någon inom bvc, varesig läkare eller sköterska som haft ett "skenbarn" i sin vård, vårt bvc är ändå ganska stort, med personal som jobbat där länge.

Ja, annars vill jag bara ge dig en styrkekram!
 

Jag vet..

Skrivet av  Ulrica m Fanny991105 & Eliaz 020708
Jag föddes för 27 år sedan med höfledsluxation och låg 3 mån i en von Rosen skena. Mina föräldrar åkte till sjukhuset 1g/v för att bada mig och ta bort skenan. Idag mår jag ganska bra. Har ont emellanåt. Det jag har heter på läkarspråk, kongenital höftledsluxation m känd dysplasi. Det betyder att min höftkula är underutvecklad, ledpannan för grund och lårbenshalsen kortare än normalt. Om 10,20 eller 30 år kan jag behöva byta ut min höft.
Jag har fått två barn som inte har dessa besvär och dessutom tror jag inte att alla barn har samma som mig. Det är säkert jobbigt i början och snart slipper din dotter sin skena. Hoppas inte att jag skrämde dig för det var inte meningen.
 

Hej hej

Skrivet av  verne med Vera 030519
Vera hade också en väldigt lindrig höftlux och hade skena i 6 veckor. Nu på 6-månaderskontrollen var det inga spår efter det.

Hon hade Frejkabyxan, som är i gallon och detta var mitt i sommarn så det var varmt som bara den - hon fick ha långbyxor så det inte skavde och svettades som en liten gris :)

Jag hade stora planer på att sy en egen byxa till skenan i kanvas så det inte skulle vara så svettigt. Jag hittade precis innan idag kanvasen i en låda - det blev aldrig av för de 6 veckorna gick jättefort.

Superskönt sen att få en vanlig mjuk bebis och rätt snart var det hela nästan glömt igen. Lycka till!