Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kikar in här...

Skrivet av LoLs mamma
och ser att inget har hänt här på länge.

Men jag ställer min lilla fråga ändå- så får jag hoppas på svar:

Jag har en tvåårig dotter som föddes med höftluxation i England. Där behandlades hon med "Pavliks sele". De flesta englosaxiska länder använder tydligen sele istället för skena.

Just nu så väntar jag åter barn. Bebisen liger i säte precis som storasyster gjorde (vilket ökar risken för luxation). Nu undrar jag om någon vet om man kan få använda sele i stället för skena någonstans här i Sverige utifall oturen skulle vara framme igen? Jag tycker den verkar mycket mjukare och behagligare än skenan...
Svar på tråden: Kikar in här...

Tror jag nog

Skrivet av  JoA
Det verkar som om olika sjukhus använder olika varianter, von Rosen-skena, Frejka-byxa eller Pavlikssele. Har sett alla varianter här inne. Man kan ju alltid framföra önskemål.

Min stora tjej (snart 4 år!) hade von rosen i 12 veckor. När lillasyster kom var jag helt inställd på en "rymdgroda" till (tjej, storasyster med lux, och så låg hon i säte fram till v38), men hon klarade sig.

Vid läkarkontrollen av lillasyster på BB, nämnde jag att hon hade en syster med lux. Då fick vi på en gång remiss till ultraljud, trots att läkaren inte kände nåt knäpp. Jag var beredd på att kämpa mig till en ordentlig koll, och blev nästan lite besviken när jag knappt hade uttalat ordet höftledsluxation färdigt innan jag hade remissen i min hand :-).

Lycka till!