Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ledsen mamma...

Skrivet av Heidi! & Myra 040114
till Myra snart tre veckor.

Myra är född den 14 januari och fick sin von Rosenskena den 16 januari. Det var en chock! Fick ingen information innan och efter de satt på den (klockan 18 en fredagkväll) hade de glömt att ta med broschyrer till oss. Vi hade inga frågor då vi inte visste att hon skulle få skenan så vi var bara stumma.
Myra skrek MYCKET när de satte på den.

Jag är ledsen nästan hela tiden och deppad över att hon har skenan. Alla säger till mig att jag skall vara glad över att det går över men jag har så svårt att se så långt fram. Tycker så synd om henne!

I fredags böt de skena och denna är så mycket större och sitter inte alls som den mindre så jag blir orolig över dess funktion. På sjukhuset var de inte stöttande och gav mig råd som jag hoppats på. Jag kände mig mest besvärlig som hade kommit dit. Grät när jag gick därifrån.

Är det bara jag som är larvig som blir så deprimerad av detta?

Heidi
Svar på tråden: Ledsen mamma...

Nej *långt*

Skrivet av  maddigan
Tycker inte att du är larvig...jag grinade jättemkt när vi fick reda på att de kanske var något, sen när vi var på koll och hon fick sin första skena så grinade jag ännu mer...men vi hade turen och fick en bra läkare som kom fram till oss efteråt och frågade hur det gick och hur det kändes...mkt förstående. Tycker att det är hemskt att ni inte har fått den *hjälp* ni fått...det bli ju som en chock när man får reda på att barnet ska ha skena...man vet inte vad det innebär lr nått. Nu vet jag inte hur länge Myra ska ha skenan....våran tjej hade den 5 1/2 vecka så det var ju inte så länge(fast visst kändes det som en evighet då). Men de första dagarna visste jag inte hur jag skulle klara av att klä på henne, byta blöjja åså vidare. Men det vände fort...när vi väl fick ta bort skenan så visste vi knappt hur vi skulle hålla henne...hon hade ju ingen styrsel =)
Men hon hade inte heller några problem med sår lr likande...så hon vande sig rätt fort med den.
Tycker att du ska ringa och prata med dom igen och berätta din oro...och hur du känner och jag hoppas att du får den hjälp du behöver. Sen ska du se att det kommer att gå bra.

*många stora kramar till er*
 

*kramar om* långt...

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Tack för ditt fina svar. Det känns verkligen skönt att höra att fler inte tar det med en "klackspark".

Myra skall ha skenan i 10-12 veckor. Jag får inte bada henne utan det skall hon göra på SÖS varannan vecka och det är också enda gången hon får vara utan skena. Sköterskan håller dock isär och upp hennes ben i rätt "position" hela tiden.

Jag är rätt chockad över behandlingen på sjukhuset i fredags vid första besöket. Receptionisten var otrevlig, sköterskan betedde sig som om jag hade haft 7 barn i skena och undrade om jag tagit med mig egen tvål... Visste knappt att hon skulle badas... Det var heller inte enkelt att tvätta av henne.
En läkare kom in i ett par minuter bara för att slänga på skenan och kommentera att hon haft en för liten skena innan då hon var klämd (han såg inte hur den innan satt då det var sköterskan som tog av den), det kändes ju tryggt *not*. Sedan gick han, och sköterskan också. Hon skulle leta en ny tid till mig och försvann i en kvart. Kom tillbaka med en lapp och gick sedan. Fick inte en chans att fråga någonting!

Jag har ingen lust att gå tillbaka dit men jag måste ju! Får ta med mig min man som stöttepelare.

:(
Heidi
 

Hej igen *jättelångt*

Skrivet av  maddigan
Vi fick också fara upp 1 gång i veckan och bada henne...vid badet lämnades vi ifred..sen så fick vi gå till rönken där en läkare satte tillbaka skenan. Första gångerna följde sambon med...jag vågade inte bada henne o tyckte att det var otrevligt att sätta på henne blöjjan (innan vi gick till rönken)....var så rädd att något skulle bli fel, sen var man (jag) så känslig...så tårarna bara sprutade. Idag så tycker jag inte att det var nått problem...skenan var inte hela världen...men det insåg man inte då...man har just fått barn....man vet knappt hur man ska hantera dom...så får man reda på att nått är fel och det känns jättehemskt. Och läkarna och sköterskorna kanske inte inser det...oftast så är det ju så att frågorna kommer när man lägger på luren lr när de gått ut genom dörren. Skriv ner dina frågor...allt..inga frågor är dumma. Ring till dom och berätta vad du känner och säg att du har frågor antingen tar ni de i telefonen lr så kanske de kan prata med läkaren så att de vet att ni har massa frågor...så att de tar sig tid med er, det blir väl så lätt bara rutin för dom. Stå på dig =)Tycker att det är så hemskt när du berättar hur ni blev mottagna.
Sen kan det vara en bra ide att ta med sig någon så att man inte är ensam...när inte min sambo kunde så tog jag med min pappa dit och det gick bra...kändes skönt att ha med sig nån.

Sista undersökningen så sa de att på måndag kan du ta bort skenan, men det berättade jag inte för sambon. utan jag lurade ner honom i ett bad..sen tog jag av henne skenan och satte ner henne med honom...han blev förvånad och undrade vad jag gjorde..men det var kul..och hon tyckte också om det.

Nu har jag svamlat färdigt igen..vet inte hur du ska orka läsa detta =))
Jag hoppas att allt går bra med lilla Myra och med dig själv =) Tror faktiskt att det kommer att gå jätte bra =)
Ett annat tips...glöm inte kameran när ni far upp på undersökning...faktiskt kul att ha...har själv fotat läkarbesök , tandläkarbesök och det är rätt kul att ha.
*kramar**
 

Jag får inte...

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
bada henne själv vilket jag skulle vilja.

Förstår vad du menar med att jag senare kommer att tycka att det var enkelt men som du vet, när man är uppe i det är det inte kul...

Tack för tipset om kameran! Kommer säkert tycka att det är kul med bilderna, sedan...

Kram och tack för att du orkar skriva (en halv bok ;-))!
Heidi
 

För ca två år sedan

Skrivet av  Anna m Emilia 16/1-02
satt jag i ungefär din situation. Min dotter föddes den 16e januari -02 och hon fick skenan några dagar efteråt. Jag var helt förtvivlad och det kändes hemskt! Jag föreslog t o m för doktorn att jag skulle bära henne konstant i tolv veckor i bärsele! Givetvis gick ju inte detta igenom som tur var. :o/
Som du, fick jag också höra att detta inte var någonting, och det var bra att de upptäckte den tidigt. DÅ såg jag rött när jag hörde det men nu säger jag samma sak i princip. Emilia hade skena i tolv veckor och det kändes som en evighet. Men vips så var man plötsligt i elfte veckan och så var den borta och hade en sladdrig bebis igen.
Under tiden med skenan tänkte jag, som "tröst", mycket på de som hade det värre, t ex de som får reda på luxen när barnet är tre år och blir lagda i gips. Då kändes faktiskt detta som en baggis.
Dessutom lider inte ditt barn av skenan, hon vet ingenting annat, har inga referenser. Det är bara jobbigt för er föräldrar.

Hoppas du inte ser rött efter detta inlägg. Jag vet _precis_ hur du känner dig men det går över. Det kommer gå fort, jag lovar. Försök och se det ljusa, du har fått ett friskt barn som är helt underbart!
 

12 veckor i bärsele...

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
låter tungt för dig. Tur att du inte gjorde det ;-).

Jag ser inte rött när jag läser ditt inlägg. Blir glad att det finns människor som orkar bry sig om! Glad för att du stöttar och försöker mildra min smärta.

Kram
Heidi
 

förstår hur det känns

Skrivet av  Annas mamma
Kan det finnas någon lux-föräldar som tyckt om skenan? Vår dotter hade bara glidningar i höfterna och fick en Frejkabyxa, men vi var inte mindre ledsna för det. Så försök tänk positivt, trots att det är så svårt, snart är Myra 3 måander och skenan är borta.

Lycka till
 

Tack!

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
För dina stöttande ord! Det värmer!

Kram
Heidi
 

samma här...

Skrivet av  åza med 4 killar
jag har 2 barn som legat i skena men dom andra 2 är kollade flera gånger för att se att det inte blivit nått...men jag minns när jag fick mitt första barn å läkarna klämmde på han å pratade om att nått var fel ...fy vad rädd å lessen jag var...va det var nått fel på mitt barn...jag hade aldrig hört talas om detta då..fast sköterskora på BB var faktiskt gulliga och försökte förklara så gott dom kunde...
å det här med väntetider...det är lika bra att du vänjer dig..:-)
för sen när hon ska kollas kommer du (antagligen, så här är det i skövde i alla fall)att få först en tid till röntgen å sen läkartid ett par timmar senare...
å så måste jag säga det att några månader i skena när dom är så små är inget mot vad dom kan få stå ut med om det blir nått senare...min 8 årige son op. sin höft i nov. (har inget med lux att göra)pga en sjukdom som heter perthes...och han låg med båda benen helgipsade med en pinne emmellan i 3 veckor och han är fortfarande LÅÅÅNGT ifrån återställd,det kommer att ta år..tyvärr kanske det inte är nån tröst för dig..men du ska se att det kommer att gå bra...
 

Till mig...

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
sade en sköterska på bb att det är mest flickor som får lux. Så jag blev lite förvånad när du skriver att du har två pojkar som haft det. Har de också legat i von Rosen?

När ens barn inte mår bra så mår man riktigt illa själv. Tack för att du bryr dig!
Hoppas din 8-åring blir bra och att du också får må bra!

*stor kram*
Heidi
 

Artiklar från Familjeliv