Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förkylt skenbarn...

Skrivet av Heidi! & Myra 040114
Inte kul! Myra är nu tre veckor och har blivit förkyld. Hon har inte lärt sig andas med munnen så hon har verkligen problem.
På nätterna är näsan som värst och jag har VÄLDIGT svårt att sova när hon håller på att kvävas (låter det som). Dessutom har hon ett flertal gånger kräkts och inte kunnat "ordna" till det själv utan jag har fått slita upp henne ur sängen och dunkat henne i ryggen (eller, dunkat henne i skenan...) för att hon skulle få luft.
När de ligger i skenan är det ju svårt för dem att vända huvudet och låta kräkset rinna ur mungipan. Har någon av era barn haft dessa problem och vad har ni kunnat göra åt det? Jag har drömt mardrömmar i natt om att Myra har dött p g a detta...

En oroligt och trött Heidi
Svar på tråden: Förkylt skenbarn...

Hej! (ganska långt)

Skrivet av  JoA
Jag har också haft ett skenbarn. Alva fick sin von Rosenskena när hon var 3 dagar - och jag grät floder. Hon fick ha den i 13 veckor. Det var sagt 12, men vi fick vänta på röntgentid - Åh vad frustrerande det var att vara tvungen att vänta den där sista veckan! Nu blir hon snart 4 år, så det känns som en evighet sen. Hon är född i maj, så vi hade skena hela långa, varma sommaren. Inte för att jag tror att det är så mycket lättare på vintern med overaller och annat ;-)). Vi tyckte inte att det kändes så roligt med plast mot kroppen. Så vi satte frottesockar (Kappahl hade då vita, billiga och bra) på skenan vid benen och tubgas från apoteket på delen över axlarna. Sockarna hade vi en tio par av, för de blev ju lätt smutsiga av kiss och bajs.

Det här med kräkningarna - kan du inte prova att ha henne på magen? Vi fick rådet att låta henne ligga på mage ibland för att lufta ryggen. Nu gillade inte Alva att ligga på mage, varken med eller utan skena, men det tror jag mer hade med hennes personlighet att göra, än med skenan.

När lillasyster Stina föddes två år senare laddade jag upp jättemycket för att kräva ultraljudskoll av hennes höfter, men jag hann knappt säga "storasyster hade höftluxa..." så hade jag en remiss i min hand, trots att läkaren inte kände nåt knäpp vid undersökningen. Ul\'et visade att hennes höfter var helt ok, och det var jätteskönt. Jag hade verkligen ställt in mig på en "rymdgroda" till - flicka, storasyster med lux och så låg hon i säte fram till en vecka innan bf - så jag tror inte att det hade känts lika hemskt en andra gång.

Som många andra har sagt - Ställ gärna fler frågor. Jag svarar så gott jag kan!

Har du föresten varit in och tittat på luxationssidorna?
http://come.to/luxation
Där står det mycket bra saker.

Kramar
Jenny med Alva, maj 2000 och Stina mars 2002
 

Magläge

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Jag har försökt med magläge. Hon ligger på min mage och det trivs hon med. Problemet är bara att jag inte får sova då heller... Att lägga henne på magen i sängen är inte så lyckat då hon borrar ned huvudet rakt ned i madrassen. Hon har svårt att vrida huvudet pga skenan. Kunde ditt barn vrida på sig?

Jag läste någonstans att det är lätt att det blir skavsår om man sätter tyg på skenan, men det fick du inte problem med? Har funderat på att sätta strumpor men är orolig över köttsår.

Jag har tänkt på det där med att ha skena under sommaren. Det måste vara jättejobbigt! Visst är det jobb nu på vintern med men det känns som om det är lite besvärligare på sommaren.

Tack för ditt inlägg! Det är skönt att ha människor som varit "med" att prata med!

Kram
Heidi
 

Åh, jag kommer inte ihåg...

Skrivet av  JoA
... men jag tror nog att hon kunde vrida på huvudet. Jag ammade henne med vridet huvud så att säga. Hon låg på rygg, lite vriden mot mig, och vred huvudet mot bröstet. Fungerade så där. Ha henne mage-mot-mage lyckades jag aldrig med. Så här i efterhand (efter nr 2) har jag insett att jag nog hade ganska mycket problem med amningen. Såriga och blödande bröstvårtor och mjölkstockningar. Alva åt som hon skulle, men jag hade ont. Jag tror att det delvis beror på att jag inte kunde hålla henne rätt pga skenan, men också på att hon var en väldigt "tuttig" bäbis. Hon kunde gärna ligga och snutta i över en timme, och då är det klart att det blir lite skavsår ;-).

Vi tyckte att hon fick mindre skavsår med sockar på skenan än utan. När det blev varmt upplevde jag att skenan blev lite "klistrig", så hon liksom fastnade i den och blev lite skinflådd. Nån tipsade om puder, men det blev mest kladdigt. Det här med frottésockar var det sjukgymnasten som tyckte att vi skulle skaffa. Vi var på Danderyd föresten. Efter vad jag har läst (mest på det här forumet) så verkar SÖS betydligt retriktivare än DS. Vi fick bada själva tex. Sen kan det ju ha att göra med graden av luxation förstås. Alva hade en måttlig luxation på höger höft, och inget på vänster. Vi var in på en koll vid 6 v och sen röntgen efter 12 v (ja, 13 för oss då). Då friskförklarades hon, och vi har inte gjort några fler koller efter det.

En annan sak som jag tyckte var trist, det var att vi inte fick mäta henne på BVC. Egentligen löjligt, jag vet, men jag tyckte det var tråkigt att man inte kunde följa hennes längdkurva. Att bara se hur hon gick upp i vikt räckte som inte. Jag kommer fortfarande ihåg att hon var 61 cm när vi mätte henne efter att vi blivit av med skenan :-).

Kram /Jenny
 

hej

Skrivet av  jenny med elin
När min dotter hade skena så sov hon bara på magen hon vägra sova när hon låg på rygg.
Prova och lägg henne på sidan med en kudde bakom ryggen.
Du kan även lägga kataloger under bena på spjälsängen vi huvudändan.
Jag lovar att allt kommer att bli underbart när ni tar bort skenan.
kram
 

Var det inte...

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
läskigt att ha henne sovandes på magen? Man får ju höra överallt ifrån att man absolut inte skall låta barnen sova på mage utan tillsyn.
Myra tycker inte om att ligga på magen. Huvudet trycks rakt ned i madrassen då hon inte vrider det.
Tack för tipset med telefonkataloger, det skall jag prova!

Kram
Heidi
 

Artiklar från Familjeliv