Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När fick ni veta?

Skrivet av Heidi! & Myra 040114
Jag undrar när ni fick veta exakt hur länge era barn skulle ligga i von Rosen. Var det när de först fick den eller var det efter några veckor?
Ëftersom jag inte vet någonting om hur länge eller hur allvarligt det är för Myra så vet jag inte riktigt om jag vågar hoppas på de sagda 10-12 veckorna. Kan det bli gips efteråt också?

Blir galen av all ovisshet...

:(
Heidi
Svar på tråden: När fick ni veta?

Preliminärt

Skrivet av  JoA
besked om 12 v fick vi när skenan sattes på (då Alva bara var några dagar). De sa att efter 12 veckor är de allra flesta bra, och att de kollar med röntgen att höften vuxit till sig. Vi var in på koll också efter 6 veckor. Kommer inte ihåg om det gjordes ett ul då, eller om de bara "bände och vred". Läkaren sa då att allt kändes ok, men att vi skulle ha skenan i 12 v för säkerhets skull. Helt säkra på att bli av med skenan kunde vi alltså inte vara förrän efter röntgen vid 12 v. Jag var jättenervös innan att vi skulle få förlängning. Ju närmare, ju nervösare blev jag. Det skulle i så fall ha blivit ytterligare 12 v med skena, ny röntgen och sen ?? gips kanske?.

Angående det här att man tycker att det ser så obekvämt ut att ligga med benen utvinklade. När dotter nr 2 föddes, så la jag märke till att hon ofta och gärna låg med benen i "skenställning". Det måste alltså kännas ganska naturligt att ha benen på det sättet. Nåt att trösta sig med när man tycker som mest synd om sin lilla bäbis :-).

/Jenny
 

Usch...

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
det verkar som om jag inte kommer få besked om preliminär tid förrän om två-tre veckor då Myra haft den i 6 veckor. Får mardrömmar om förlängning... Klarar säkert det med om det blir så men det är ju inget jag önskar. Vill KRAMAS ordentligt med henne, NU!!!

Jag skall på badning den 16/2 så jag får väl se vad de säger då. Om de denna gång kanske behagar vara lite trevligare (och jag kommer ha med mig min man som frågar och biter ifrån om inte jag klarar av det).

Det är inte kul att gå i ovisshet!

:(
Heidi
 

Hej!

Skrivet av  Mamma till Felix 030729
Vi fick veta med en gång när dom satte på skenan att den skulle sitta på i 6 veckor. Hoppas att ni har det bra! Kram!
 

Det jag oroar mig för...

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
är att jag inte har fått något annat svar än de jag har fått via lux sidan och här. Vet inte Myras förutsättningar och därmed inte om det kommer att räcka med 12 veckor.
Hon har på bägge höfterna, vet du om det kan ta längre tid?

Myra är fortfarande förkyld så det betyder att jag sover noll...

Kram
Heidi :)
 

Bägge höfterna...

Skrivet av  Mamma till Felix 030729
...var luxerade på Felix, dom låg liksom helt utanför "skålarna". Vi var på ultraljud efter 1 vecka och då var höfterna redan fixerade liksom 2 veckor senare. Sedan fick skenan sitta i allt som allt 6 veckor. Nu har vi varit på en efterkontroll i dec och ska på nästa i mars. Var jättenervös på förra kontrollen trodde att det skulle bli gipsvagga men det var helt OK! Så nu är jag inte alls nervös:-)
Hoppas förkylningen går över snart så att du får sova.
Kram!
 

tänkte på

Skrivet av  Annas mamma
att jag hade läst någonstans här att något barn hade skena i 6 veckor och eftersom höfterna var stabila då så slapp det skena i 6 veckor till utan fick Frejka-byxa istället. Vår dotter hade endast glidnigar i höfterna, därför behandlades hon med Frejka-byxa och vi var tacksamma för det. Kanske något att undersöka vidare och diskutera med ortopeden, om höfterna skulle bli stabila ganska fort?
 

Vi fick veta

Skrivet av  Anna m Emilia 16/1-02
att Emilia skulle ligga i skena i tolv veckor redan när hon fick den för första gången (hon var då tre dagar gammal). Vi gick på Huddinge Sjukhus.
 

Artiklar från Familjeliv