Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Samband?

Skrivet av Heidi! & Myra 040114
Jag fick höra igår att om mamman har svår bäckenbottenuppluckring under graviditeten så kunde det vara en bidragande orsak till lux. Att hormonerna som påverkar mamman även påverkar barnet. Har ni hört något sådant?
Eftersom jag hade det jättejobbigt under graviditeten med Myra med uppluckring och inte med de andra barnen så undrar jag ju förstås om det finns något samband.

:)
Heidi
Svar på tråden: Samband?

Näää

Skrivet av  amkhis
jag hade det iaf inte. Jag mådde prima graviditeten igenom (förutom lite trött och ont i ryggen på slutet men det räknas inte). Men kanske...
Däremot hör ju ofta säte och lux ihop men det kanske du visste.
Hur känns det nu med skenan?
 

Säte...

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Myra låg i säte fram t o m vecka 37-38 och därmed fick hon "minuspoäng" redan då sa de på BB.

Jag känner mig jättelarvig som fortfarande är så ledsen över skenan. Kan bara inte förlika mig med den. Kanske är det annat som ligger bakom men det är inte kul och jag räknar sekundrarna till den skall bort...

Kram
Heidi
 

Har inte...

Skrivet av  JoA
... hört det. Men vem vet? Fast mina graviditeter talar emot det. Hade inga foglossningsproblem med Alva (lux), men med Stina (inte lux). Det jag hört om foglossning är att man oftare får problem med andra barnet, särskilt om man får dem tätt, för då har inte kroppen hunnit återhämta sig helt från förra gången s.a.s. Och det stämmer ju på mig (22 månader emellan).

Ett litet mys som jag, halvt om halvt olovandes, använde mig av, var att ligga med Alva på min mage, och böja upp "axeldelarna" lite, så att man liksom hade överkroppen fri. Frågade aldrig sjukgymnasten om det var ok... men huvudsaken är ju att höfterna är fixerade.

Sen hade vi lyxen att få bada henne själva en gång i veckan, och i samband med det fick vi tillåtelse att vara utan skena i 30 minuter. En kvart gostid var för mig om min man. Du kan ju höra med er sjukgymnast om det är ok för er med.
 

Jo det har det

Skrivet av  Sofie och Ronja
enligt vår ortoped kan det bero på hormonerna som orsakar bäckenbottenuppluckring eftersom att de som du skriver påverkar även barnet. Att barnet ligger i säte och ärftlighet påverkar också, kanske finns mer som påverkar men det vet jag inte. Men det är alltså helt sant...
 

jag tror inte på det

Skrivet av  Annas mamma
jag hade knappt några problem med foglossning, men Anna hade lux.

En kollega hade stora problem med foglossning och var sjuksskriven flera månader, födde flicka med k-snitt pga säte, men flickan hade inte lux.

Jag antar det krävs undersökningar av 1000-tals kvinnor för att dra någon vetenskaplig slutsats, men tills vidare tror jag inte på det.
 

Ingen aning, men

Skrivet av  Sia
jag hade inte alls några problem under graviditeten. Min dotter föddes komplikationsfritt, snabbt och lätt, och låg inte i säte.
Det är mitt tredje barn och de två första har inte haft luxation. De var förstås pojkar och de flesta som har lux är ju flickor.
 

Artiklar från Familjeliv