Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

frejka-byxa

Skrivet av scarlet
Min dotter har just blivit av med sin von Rosenskena som hon haft i 6 veckor, hon fick den när hon var tre dagar gammal. Nu skall hon ha frejka-byxan i 6 veckor.
Jag tycker att dock att den än så länge är värre än skenan för hon kan knappt röra benen alls. Hon blir väldigt lugn när man tar av den för att byta blöja men sedan tokig när man sätter på den.
Har någon erfarenhet av om det blir bättre och om de vänjer sig. Om det fortsätter så här använder jag ju hellre von Rosenskenan i 6 veckor till.

Sedan undrar jag om det verkligen är nödvändigt att ha på hängslena. Det skulle vara skönt att knäppa bort dem när hon sover. Skälva plattan sitter ju uppe ändå.

Svar på tråden: frejka-byxa

Inga svar men...

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
varför fick hon frejka byxan istället för von Rosen? Min dotter är inne på sin 6:e vecka med skenan och undrar varför ni fick byta?

Hoppas att du vänjer dig vid det nya och lycka till!

Kram
Heidi
 

Svar

Skrivet av  scarlet
I Göteborg har man skena i 6 veckor om sedan höften är tillräckligt bra får man ha frejka-kudden/byxan i 6 veckor till. Annar får man ha skena i 12 veckor.

Fördelen med byxan är att den sitter utanpå kläderna och vi kan ta av den själva och slipper därför åka till ortopeden för att bada.

Jag tror att lillan har ont i magen och att det gör det extra besvärligt. Använder minifom och skall be bvc visa mig massage. Har ditt barn problem med magen?
 

Hej Scarlet!

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Tack för ditt svar. Det är intressant att få höra de olika metoderna.

Min Myra har problem med magen. Var på bvc i fredags och de sa att hon inte får samma gymnastik av tarmarna som en "normal" bebis får eftersom hon ligger fast i skenan. De visade mig massage och när jag har gjort den blir hon genast bättre (bajsar en stund efteråt) och magen blir mjuk.
Tycker så synd om henne. Hon är väldigt ledsen och det är ett krystat, tvingat skrik, inget "missnöjesgap" utan det hörs verkligen att hon har ont. Det gör ont i mig med då...

Kram!
Heidi :)
 

ps...

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
jag blev rekommenderad minifom och skall köpa det också!

:)
Heidi
 

lägger mig i igen

Skrivet av  Nina med Alice 1/9 *på besök*
Alice hade också ont i magen, och det var ju helt klart värre när hon hade Frejkan på sig. Vi hade "tillåtelse" att ta av den en lite längre stund varje dag, så då valde vi att göra det en stund varje natt, då det magonda var som värst. Då kunde hon sträcka ut och blev nöjdare!
 

vår dotter

Skrivet av  Annas mamma
född i Mölndal i mars förra året hade Frejka-byxa i 6 veckor, hon hade endast glidningar i höfterna och behövde ingen skena. Vi fick klä hänglsena med flanell, hennes nacke blev irriterad av hängslena. Mer tips har jag inte, hon brydde sig inte om byxan alls. Ring Ortopedrådgivningen på Mölndal/Östra och fråga om ni får knäppa hängslena.

Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv