Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagispersonal har frågor

Skrivet av Maja
som jag hoppas att ni vill/kan svara på. Vi har en kille (han är strax över 2 år) som har legat i Von-Rosen-skena i 11 veckor som liten, i vår barngrupp.

Vi skulle vilja veta om barnen tränas på något speciellt sätt, har ni något utarbetat program som ni ska följa för att stärka barnens motorik? Görs fler efterkontroller än efter 1 år? Är det ofta som höftledsluxationsbarn är "sena" i motoriken, och hur länge brukar det "sitta i"??

Pojken som går hos oss har ingen styrka alls i höfterna, problem med att ta sig upp från golvet och tar inte emot sig när han ramlar. Hans armar "slakar" när vi lyfter honom och han kan inte hålla emot huvudet när han ska upp i sittandes ställning/ska ner när vi ska byta blöjor. (han dunkar i huvudet) När han var något yngre så ramlade han JÄMT, slog i huvudet enormt och verkade inte ha någon balans. Han går osäkert i gräs, "släpar" höfterna efter sig när han går (rullande gång) och klarar inte att hålla balansen i uppför/nerförsbacke. När han ska upp så orkar han inte hålla upp huvudet, huvudet liksom hänger och han har ingen kraft alls från korsryggen.

Nu till vår fråga-är detta "normalt"? Är det något ni höftledsluxationsföräldrar känner igen? Vår oro är att han har mer än en "försening" och vi undrar hur vi ska gå vidare, kanske ÄR det bara så att det är en försening?....(med eventuella reflexrester??)

Han har svårt att hänga med i våra aktiviteter och vi känner att vi vill göra något för honom, föräldrarna är med på detta och har inte direkt någon information att ge oss. (de har fått besked om att allt "förmodligen är normalt"(?) och tvekar själva om hans sätt att röra sig)

Vi har tagit kontakt med en sjukgymnast, tyvärr kunde hon inte göra så mycket, inte förrän han är 3-4 år. Kanske får vi nöja oss med det?

(men han verkar lida enormt av sin situation själv)

Kan det bli "men" (missförstå mig inte!=)) som de kan få??

Snälla-tacksam för svar!

Tjing!
Svar på tråden: Dagispersonal har frågor

Jag har aldrig

Skrivet av  amkhis
hört att luxbarn skulle få några men enbart av luxen. Hans symptom låter som att det är något annat. :o(
 

Jadu...

Skrivet av  Sofie och Ronja
Nu är det svårt att veta precis hur det ser ut när han går. Men min dotter har sent upptäckt höftledsluxation (för att BVC vägrade lyssna på mig) och när hon var 1,5 år så var hon som du beskriver pojken när det gäller att han har svårt att resa sig från sittande, lite svårt med balansen och hon gick med vaggande gång - jag hade tyckt att han skulle behöva gå på efterkontroll hos en ortoped (det vet jag ju inte om de gjort sedan han blivit större) för en luxation kan återkomma. Men det här med huvudet låter som om att det beror på något annat.
 

Tycker också att

Skrivet av  cecilia
det låter konstigt. Men konstigast av allt är att inte föräldrarna reagerar mer, det låter ju helt klart som om han inte är klarbehandlad. Jag skulle nog hellre tala med föräldrarna, än att ni tar på er ansvaret, föräldrarna borde uppsöka, först och främst en ortoped och få reda på vad som inte stämmer.
 

Tack snälla för svaren

Skrivet av  Maja
det känns lite som om vi fått lite "mer kött på benen" nu iaf. Till saken hör att vi MÅSTE ta på oss ansvaret att kolla upp varje barn, men när det gäller detta så är det ju ändå specialkunskaper som behövs. Det ingår i vårt jobb att upptäcka och gå vidare med sånt här och tyvärr kan vi bli anklagade sen i slutändan "om vi inte upptäckte det vi skulle".

Nu har vi en fin kontakt med föräldrarna, men de verkar som sagt vad väldigt tafatta och osäkra. Det är deras första barn och har egentligen ingenting att jämföra med.

MEN-nu efter era svar så har vi diskuterat med föräldrarna och de har bestämt sig för att ta kontakt med ortopeden igen-känns skönt!

Nu får vi hålla tummarna att det är ok allting och att det bara är en "försening". (och att vi kan få det bekräftat också)

Tack för svar!
 

Hej Maja!

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Jag har inga svar alls till dig då min Myra fick skenan avtagen nyligen.
Hoppas du fick de svar du ville!

Kram
Heidi :)
 

Hej

Skrivet av  Flax
Jag vet en tjej som har höftledsluxation, vilket hon inte fått terapi för när hon var liten. Hon är 20 år idag och har en rullande gång. Rullar liksom med höfterna när hon går...
Men det du beskriver låter som något mer...
Skulle vara intressant att höra vad ortopeden kom fram till.
Lycka till!
Vi föräldrar kan vara lite " blinda" ibland, främst när det gäller första barnet och man inte har något att jämföra med.
 

Artiklar från Familjeliv