Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vuxen nu - född med höftlux

Skrivet av Ulrica m Fanny & Eliaz
Jag har kongenital höfledsluxation med känd dysplasi på höger sida. Det menas att min högra ledpanna är för grund, höftkulan är inte helt rund och lårbenshalsen för kort. Ha det varit kul att få kontakt med andra med samma diagnos eller liknande för all del.
Hur ser ditt liv ut nu? Barn? Har de höftlux? Födde du vaginalt eller med snitt? Blev du bäckenmätt under grav?
Det går också bra med småbarn med samma diagnos! Vill gärna veta hur man behandlar nu. Låg själv 3 mån i en Von Rosen skena.
Svar på tråden: Vuxen nu - född med höftlux

till "vuxen nu.."

Skrivet av  MyBelle
Min dotter föddes med kejsarsnitt för att hon låg i säte. Sedan fick hon Von rosenskenan när hon var 2 dar gammal (i 3 mån). Men det räckte inte utan nu är hon opererad och ska ha gips i ett halvår. Men blev du friskförklarad efter skentiden? Hur stora är dina problem nu? Är så orolig för att min dotter ska få besvär senare i livet. /Jessie
 

vet ej!

Skrivet av  Ulrica m Fanny & Eliaz
Det har jag glömt att fråga min mamma. Men jag tror att jag inte hade några besvär under tonåren. När jag blev röntgad -98, så var det 16 år sedan sist. Har även blivit röntgad -03. Då sa ortopeden att det kunde vara aktuellt med en ny höft om en 10,20,30 år. jag har ont i omgångar men det hindra mig inte.
Fråga din dotters ortoped om det är något som oroar dig.
Skall tillägga att jag har varit gravid två ggr utan problem förutom rejäl foglossning med nr 2. Båda är födda med snitt av olika skäl.
 

33 år och 3 barn

Skrivet av  bullen71
Jag är född med höftledsluxation, och hade skena i 3 månader (tror jag), och blev sedan friskförklarad. Jag har fött 3 barn,,,,,,,,,,den första med kejsarsnitt p.g.a. att hon låg i säte och jag var lite för trång för att föda ut henne så (de mätte bäckenmåttet då vattnet hade gått 3½vecka för tidigt och hon låg fel). Barn 2 och 3 är födda med vanliga vaginala förlossningar. Inga problem och ingen av mina barn hade några häftfel.
Åsa.