Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite uppdatering från mig..=)

Skrivet av Annelie med Tova 1/4
Hoppas att allt är bra med er alla och alla sötnosarna i skena.
Vi fick skena på Tova i onsdags och i torsdags åkte vi ner till landet (utanför Linköping, bor i Sthlm) och det gick jättebra. Tova har inte brytt sig om skenan en enda gång och istället har hon varit mer glad än vanligt. Hon har börjat le och skratta åt oss när vi säger nåt kul eller gör nåt kul. Amma går oxå jättebra. Jag lägger henne på sidan med en kudde under. Inga problem alls. Det enda är när hon bajsar jättemycket. När det rinner ner under skenan och tygbitarna blir geggiga.
Hur gör ni andra då? Vi försöker torka och byta tygbitarna emmellanåt.

Jag föreställde mig att det skulle vara hemskt med skena men jag tycker inte att det är så farligt faktiskt. Fast självklart längtar jag ju tills den är borta..=)

Kram på er!!
Svar på tråden: Lite uppdatering från mig..=)

Vad skönt!

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Att det fungerar så bra för er och du känner dig så glad!!!
Kul att läsa hur det går för er.

Ang. tygbitarna så fick/ hade inte vi sådana på Myras skena så jag behövde aldrig tänka på det. Jag tyckte att det fungerade bra utan. Men å andra sidan var det lite kallare ute och nu kanske det behövs för att absorbera fukt?

Kram
:) Heidi
 

Frottésockar

Skrivet av  JoA
Hej!

Jag har en flicka, som nu är 4 år, som låg i skena i 12 veckor (över en sommar). Hon fick den när hon var 4 dagar. Förnuftsmässigt så vet man ju att det är jättebra, men nog sörjer man lite över att inte ha en mjuk och gosig bebis.

Vi fick ett jättebra tips från vår sjukgymnast, och det var att sätta små frottésockar på skenan vid benen, så att det inte skulle skava. Vi köpte en 10-12 par på KappAhl som vi bytte emellan när de blev nedkissade eller -bajsade. Lätta att skölja upp och tvätta.

Kram /Jenny
 

roligt att det verkar fungera för er

Skrivet av  Annas mamma
Jag har ingen erfarenhet av skena, då Anna endast hade glidningar i höfterna och behnadlades med Frejka-byxa, så jag har inga tips. Men hur åkte ni till Linköping, kunde Tova sitta i bilstolen eller låg hon i instatsen till vagnen med nät? Är nyfiken, då vi väntar barn nr 2 till september och hoppas slippa besök hos ortopeden, men sådant vet man aldrig.
 

Vi hade...

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
en "Boxette" till Myra i våras. En platt bilbarnstol där bebisen ligger ned. Har handtag så man kan bära den som en "vanlig" bilstol...

:)
Heidi
 

Funkar..

Skrivet av  Annelie med Tova 1/4
Våran bilbarnstol fungerar just nu men kommer inte att fungera eftersom Tova blir större. Så vi måste köpa en ny. Sjukhuset vet vilken stol som funkar så det är bara att åka och handla.

Grattis till barn nr 2 och hoppas ni slipper ortopeden då.
 

Bilbarnstol

Skrivet av  JoA
Vi blev rekommenderade en Britax Two-way plus av sjukgymnast och bilbarnstolsaffär, eftersom den är väldigt flack. Den är ju inte så ombonad som ett babyskydd, men fungerar bra ihop med skenan. Vi hade ett sånt här mjukt "huvudskydd" till (som brukar finnas i babyskyddet också). Det är ju en vanlig, fast monterad, bakåtvänd stol, som egentligen är godkänd först från 9 kg. Men enligt de jag pratade med, så är det ett ett fullgott alternativ under omständigheterna. Man kan ju ringa NTF och försäkra sig om att det stämmer.
 

Tack

Skrivet av  Annas mamma
vi hoppas verkligen vi slipper ortopeden denna gång, även om barn nr 2 kommer säkert att kontrolleras noggrannt av en ortoped igen, för att inte missa ev. problem. Och å andra sidan bättre att de hittar höftluxation än hjärtfel eller något annat hemskt som kräver operationer, sjukhusvistelse mm, höftluxation går ju över av sig själv (för de flesta räcker det med max 12 veckor i skena).
 

Artiklar från Familjeliv