Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bärsele?

Skrivet av Anna med Agnes 040426
Hej!
När Agnes fick sin skena så fick vi väldigt lite information, men på en lapp vi fick så stod lite råd, bla. att man inte får använda bärselar till skenbarn. Men jag tycker att åtminstone Babybjörns bärselar verkar vara som gjorda för grodformen på Agnes ben! När de sitter i selen SKA ju benen sticka rakt ut åt sidorna, som de redan gör...
Vet nån av er varför man inte ska använda bärsele, eller har nån av er använt det ändå? Tycker det kunde vara både mysigt och praktiskt att kunna ha Agnes med mig i bärsele och ville kolla med er.
Svar på tråden: Bärsele?

Anna!

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Jag använde bärsele hela tiden. Ingen har sagt till mig att det skulle vara förbjudet. Precis som du säger så sitter de ju som "grodor" däri.
Myra älskade att sitta i den och vi fick mycket med härligt kroppskontakt!

Kram!
Heidi :)
 

Visst kan man det

Skrivet av  Sia
Använda bärsele alltså. När min dotter låg i skena så rekommenderade sjuksköterskan på ortopeden faktiskt bärsele. Vi använde BabyBjörn en hel del, men köpte senare en bärsjal som är ännu bättre. I den så sitter barnet helt rätt med höfterna.
 

jag bar

Skrivet av  Annas mamma
vår dotter i bärsele, inte så mycket dock, för att jag hade glömt bort att vi hade fått en bärsele, men hon behandlades endast med Frejka byxa och ingen sa att man inte skulle bärna henne i bärsele.